Elever från Flen lär sig av historien

För några dagar sedan kom 39 elever från Prins Wilhelmgymnasiet hem till Sverige igen efter att ha besökt Auschwitz och Birkenau i Polen.

Abdullah Al-Abdulridha, Kawsar Ibrahim, Mohammed Aden, Asma Halak och Erika Jonsson går på Prins Wilhelmgymnasiet. För några dagar sedan kom de hem från en skolresa till Polen där de besökte Auschwitz och Birkenau.

Abdullah Al-Abdulridha, Kawsar Ibrahim, Mohammed Aden, Asma Halak och Erika Jonsson går på Prins Wilhelmgymnasiet. För några dagar sedan kom de hem från en skolresa till Polen där de besökte Auschwitz och Birkenau.

Foto:

Övrigt2018-03-28 06:03

Eleverna Erika Jonsson, Asma Halak, Mohammed Aden, Abdullah Al-Abdulridha och Kawsar Ibrahim går på olika program på Prins Wilhelmgymnasiet. De har gemensamt att de allihop var med på skolans resa till Polen.

Resan betalas av Flens kommun och alla elever som läser, eller har läst historia, blev erbjudna att åka med. Eleverna har med sig starka intryck från att ha besökt Auschwitz och Birkenau, två koncentrations- och förintelseläger i Polen.

‒Man hade sett bilder på hur det såg ut. Men när man stod där på gården, på samma jord, så kändes det konstigt. Man blev nedstämd, säger Kawsar Ibrahim.

‒Särskilt när man var inne i gaskammaren, där det har skett massmord. Det är hemskt, säger Asma Halak.

I vanliga fall är det de elever som läser historia under samma år som åker till Polen, men eftersom de årliga resorna har haft ett uppehåll under några år hade även de elever som redan läst historia möjlighet att få åka med den här gången.

Under lektionerna i historia har eleverna läst om andra världskriget och förintelsen.

‒När vi var i Auschwitz och Birkenau lärde vi oss mer än vad man kan lära sig i skolan. Man fick sätta sig in i hur de som var där hade det och sätta sig i deras skor, säger Mohammed Aden.

‒Vi har fortsatt att prata om det på lektionerna, det har varit jobbigt för man har varit tvungen att tänka på det igen. Men det är bra att ha erfarenheten av att ha varit där så att man också kan förklara bättre för andra, säger Asma Halak.

Resan bestod av en dag i staden Krakow, en dag på Auschwitz och en dag på Birkenau.

‒Birkenau var mycket större än vad jag hade trott. Det är svårt att förstå hur stort det är innan man kommer dit, säger Erika Jonsson.

Efter resan har eleverna reflekterat både över historien och över hur samhället ser ut i dag.

‒Propaganda kan vara jätteläskigt och jag jämför med hur det ser ut i dag. Man ska vara försiktig med att lita på allt som hörs och sägs, särskilt om det handlar om en viss religion eller någons ursprung. Historien repeterar sig om man inte lär sig av den, säger Abdullah Al-Abdulridha.

‒När vi var där såg vi hur organiserat allting var. Människor sattes in i olika kategorier, och det är ett tecken på vad fördomar och kategorisering kan leda till, säger Asma Halak.

Historieläraren Ingela Berglund har varit med på många av skolans resor till Auschwitz och Birkenau och reste i år med som arrangör.

‒Resan är en del av en större helhet. Hemma i Flen läser eleverna om historia, pratar och gör fördjupningar och resan är en del av ett projekt, säger hon.

‒Det är mycket som händer inuti eleverna när de besöker Auschwitz och Birkenau, även om det inte alltid syns utåt. Ofta behöver man komma hem och smälta allt och känna efter, fortsätter hon.

Varför är den här resan viktig för eleverna?

‒Anledningen till att kommunen betalar för resan är för att motverka rasism och främlingsfientlighet och för att eleverna ska lära sig av historien, säger Ingela Berglund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!