Elever på Nyköpings högstadium: Killar får mer utrymme än tjejerna

Killarna får mer uppmärksamhet i klassrummen än tjejerna, det anser sex elever i årskurs åtta på Nyköpings högstadium. Men lärarna försöker kompensera för det och skolan är bättre än samhället i övrigt.– Lärarna jobbar aktivt med att få det så jämställt som möjligt, så att vi ska leva vidare så, säger elev Jennifer Ek.

Foto:

Övrigt2019-03-08 00:03

Utanför ett klassrum i Nyköpings högstadiums lokaler sitter Hafsa, Mira och Sahar. De är överens om att jämlikhet mellan män och kvinnor är viktigt och diskuterar hur det är inom islam. De kommer fram till att män har större makt än kvinnor och resonerar runt det.

Lite senare sluter de upp i matsalen med Jennifer EK och Sean Keast. Jennifer och Sean definierar sig båda som feminister, det vill säga frågar någon så är svaret ja.

– Jag tycker att det är sjukt att det kan vara så ojämställt mellan två kön. Båda är människor, säger Jennifer EK.

Sean Keast tycker att det är viktigt att ta ställning för feminism.

– Det är viktigt att visa det eftersom det fortfarande finns saker i samhället som inte är fullt jämställda, säger han.

Jennifer Ek ser dock att ordet har fått en negativ klang för många elever.

– Bland ungdomar har det varit mycket att feminister hatar män, säger hon.

Hon beskyller sociala medier för att det har blivit så och jobbar aktivt för att förändra den bilden.

– Jag vill få ut till folk att det inte är så, utan att man vill ha det jämställt, säger hon.

– Lärarna jobbar aktivt med att få det så jämställt som möjligt, så att vi ska leva vidare så, säger elev Jennifer Ek.

När eleverna Hafsa, Mira, Malak och Sahar ansluter till diskussionen står det klart att Nyköpings högstadium överlag är en bra plats ur ett jämställdhetsperspektiv.

De känner till händelsen med killar som hade en tafstävling men lyfter det som om "jag hörde om det". De ger inte uttryck för att sexuella trakasserier tillhör vanligheter, varken verbalt eller fysisk på skoltid.

Däremot går samtliga i gång när de resonera runt om killar får större utrymme än tjejer i klassrummet. Även om samtliga kommer fram till att det går ner på individnivå, det vill säga det handlar om person inte kön, är alla överens. Det är vanligare att killar vill synas.

– Det är nästan alltid killar som vill ha uppmärksamhet, säger Mira Alkhalil.

Samtliga anser eleverna att lärarna aktivt försöker jobba med att ge lugna personer mer utrymme i klassrummet.

Speciellt Jennifers och Seans mentorer är mycket aktiva med jämställdhetsfrågan. Det genomsyrar inte bara mentorsträffarna utan även lektionerna - speciellt på bildlektionerna där begreppet dessutom skulle visualiseras i en uppgift på datorn.

– Det är ett roligt sätt att lära sig jämställdhet på. Inte bara att läsa ett papper, säger Jennifer.

De ser positiv på framtiden ur ett feministiskt perspektiv. De tror att skolans arbete kan komma att göra skillnad.

– Även om det alltid kommer finnas människor som har andra tankar, säger Jennifer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!