Elever tror att betyg i ordning kan ge bättre arbetsro

Arbetsron i skolan är väldigt viktig. Det tycker inte enbart lärarna utan även många elever.

Ebba Hållén och Christel Obeid på Slagstaskolan studerade ämnet insändare i skolan och tanken väcktes om att damma av en nygammal idé.

Ebba Hållén och Christel Obeid på Slagstaskolan studerade ämnet insändare i skolan och tanken väcktes om att damma av en nygammal idé.

Foto:

Övrigt2018-09-04 04:05

För Ebba Hållén och Christel Obeid i klass 6 C på Slagstaskolan var det självklart att kasta fram förslaget att man återinför betyg i ordning i skolorna.

Det gjorde de när de nyligen berörde ämnet insändare i tidningar, där de i en egen insändare lyfte frågan om ordning eller brist på ordning i skolan (se insändaren i sin helhet lite längre ned på sidan).

Både Ebba och Christel efterlyser mer av varan respekt både för skolans personal och andra elever och de tror båda att ett betyg i ordning skulle kunna ge en vink om någon behöver tänka till och kanske förändra sin attityd..

– Jag tror att det skulle kunna hjälpa till lite grand i alla fall, säger Ebba Hållén.

Ingen av förslagsställarna efterlyser disciplin som går ut över den goda stämningen, men arbetsron är viktig och alla elever måste tänka på att de flesta elever är olika på den punkten att man kan tolerera en viss nivå på ett sorl och fortfarande ha kvar chansen att koncentrera sig på en uppgift som ska lösas.

– Vissa stör sig mer på ljud än andra, säger Ebba.

[fakta nr="2"]

På frågan om det finns några knep att ta till så finns det flera för klasserna på Slagstaskolan.

– Vi har lite tur som kan gå till biblioteket eller till något av de tysta rum som finns, säger Christel Obeid.

Än mer lite tur menar båda tjejerna att de har som går på en relativt lugn skola. Det förekommer ganska få rapporter om störningar på Slagstaskolan. Oftast hör man kanske bara talas om att det går bra för skolans femteklassarna som medverkar i "Vi i femman".

Christels och Ebbas klasslärare, Emil Malmkvist, som länge själv var tveksam till om årskurs sex verkligen ska ha betyg alls, har svängt i sin uppfattning och tycker att betyg för sexor är helt okej. Och vem vet, han kanske kan vänja sig vid idén med ordningsbetyg också.

Det väsentliga i hans ögon är att både Ebba och Christel förstod uppgiften när man läste avsnittet med insändare till en tidning när de väckte till liv frågan om ordningsbetyg i skolan eller inte, och löste den väldigt bra.

Här är verktygen som krävs

En skoluppgift gav Ebba Hållén och Christel Obeid en idé som engagerar väldigt många:

"Varje dag i skolan går vi förbi en massa stök. Om varje elev skulle få betyg på sin ordning i skolan skulle det bli mycket lugnare och finare i skolområdet. Vi tycker att ordningsbetyg även kommer att hjälpa en i framtiden och alla elever kommer bete sig bättre i skolan. För att barn ska få med sig de verktyg som krävs för att skaffa sig ett bra liv och kunna förverkliga sina drömmar krävs en skola med ordning och arbetsro. I en skola där det råder ordning och arbetsro kan kunskapen stå i fokus.

Vi tycker också att det vore bra om vårdnadshavarna ska veta hur deras barn beter sig i skolan. Ordningsomdömet skulle kunna påverkas av om eleven kommer i tid, hur man beter sig och om man behandlar lärare och klasskamrater med respekt. Om ni vill att skolorna ska ha mer ordning, gör något åt saken och inför ordningsbetyg".

Ebba och Christel, klass 6 C.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!