Att kontrollera att eleverna får så mycket undervisning som de har laglig rätt till, är syftet med den granskning som Skolverket har genomfört i hela landet. 25 kommunala och fristående gymnasieskolor har valts ut – Thomasgymnasiet är en av dem. I september var inspektörerna på plats i Strängnäs, och samhällsvetenskapsprogrammet och el- och energiprogrammet sattes under lupp.
Det visade sig att det för eleverna på el- och energiprogrammet har lagts ut färre undervisningstimmar i schemat än de garanteras genom skollagen. Deras praktik har inte heller varit tillräckligt lång – enligt gymnasieförordningen ska praktiken vara minst 15 veckor, men på Thomasgymnasiet har den varit endast 12 veckor.
‒Vi har haft svårt att hitta så kallade APL-platser, arbetsplatsförlagt lärande, till alla elever. Om man inte kan få ut eleverna på praktik så ska man ge dem motsvarande undervisning på skolan, och där har det skett en miss. Eleverna har varit i skolan men de har inte haft lika många lektioner som de borde ha fått. Det är en brist och under våren kommer eleverna i årskurs 3, som det här gäller, få igen lektionerna, säger skolans rektor Anna Zachrisson.
Antalet undervisningstimmar, som Skolinspektionen slagit ner på, har enligt Anna Zachrisson med praktikveckorna att göra.
‒Hade de varit ute i 15 veckor så hade de fått ihop sin garanterade undervisningstid, säger hon.
Skolinspektionen har intervjuat elever, schemaläggare, rektor och tjänstemän på utbildningskontoret. Det har framkommit att det förekommer raster som inte finns utlagda i schemat, att lektioner avslutas tidigare eller inte kommer igång på utsatt tid. Lärare behöver också ta tid från lektioner för att hantera ordningsproblem, enligt Skolinspektionens sammanställning.
‒Det är en punkt jag inte riktigt förstår, som jag kommer att höra av mig till Skolinspektionen om. Ordningsfrågor som uppstår under lektionstid är en del av det värdegrundande arbetet som man också ska behandla inom undervisningstiden. Och går man ifrån en lektion så innebär det inte att undervisningen upphör. Precis som på vilken arbetsplats som helst kan man gå ifrån, hämta en kopp kaffe för att sedan fortsätta resonerandet. I en modern skola är det inte så att man sitter i raka rader och lyssnar på läraren hela tiden, säger Anna Zachrisson.
Utbildningskontoret, rektorer och lärare har inte heller samma bild av vad som räknas som undervisningstid. Skolinspektionen understryker att det handlar om målstyrda processer under ledning av lärare, som syftar till utveckling och lärande. En lärare behöver nödvändigtvis inte vara närvarande all lektionstid, men måste ha det övergripande ansvaret för det som ska göras.
Strängnäs kommun har nu till den 1 februari 2018 på sig att berätta för Skolinspektionen hur skolan ska komma till rätta med bristerna. Och den 31 augusti ska en redovisning av vilka åtgärder som faktiskt har vidtagits lämnas in.