Elevmentorer ska hjälpa nyanlända nå sina drömmars mål

Utbildningsvägar, möjlighet till jobb och föreningslivet i Sverige skiljer sig från många andra länder runt om i världen. Därför har personal på S:t Eskils gymnasium startat ett projekt där nyanlända elever får lära sig mer om vilka möjligheter de har i det svenska samhället.

Mentorn Yahya Abdulrahman får många frågor om körkort från de elever han engagerar sig för. Och han svarar mer än gärna. "Jag hade behövt det".

Mentorn Yahya Abdulrahman får många frågor om körkort från de elever han engagerar sig för. Och han svarar mer än gärna. "Jag hade behövt det".

Foto:

Övrigt2017-09-12 22:05

När S:t Eskilslärarna Catharina Sundström Larsson och Saman Abdoka såg hur elever på språkintroduktionsprogrammet oroade sig för framtiden bestämde de sig för att ta tag i saken. Inspirerade av en skola i Hamburg och med stöd av Europeiska socialfonden drog de i våras i gång ett tvåårigt projekt som heter Effektivt mentorskap. Det går ut på att nyanlända elever får mentorer i form av före detta elever som gjort en liknande resa som dem.

– Vissa av dem studerar, andra jobbar och tanken är att mentorerna ska fungera som förebilder åt våra elever. Så att ungdomarna ser att det finns olika vägar efter gymnasiet, säger Catharina Sundström Larsson.

– Många tappar motivationen när de blir för gamla för att plugga på gymnasiet för att de har med sig från hemlandet att det är enda vägen, säger hon.

En av mentorerna som anmält sig frivilligt till skolans projekt är 21-åriga Yahya Abdulrahman.

– Jag hade behövt det här. Lärarna stöttade mig men det hade hjälpt mycket att ha någon från mitt hemland som kunde beskriva för mig hur man tar körkort i Sverige eller hur man gör för att plugga vidare, säger Yahya Abdulrahman.

Han kom till Eskilstuna från Somalia när han var 17 år. Idag pluggar han på komvux och har tagit körkort för både personbil och taxi.

– Yahya hjälper mig att lära mig språket och om trafiken. Det är jätteskönt för mig, säger 18-åriga Abdi Bashi från Somalia som fått Yahya Abdulrahman till mentor.

De båda avgör själva hur ofta de vill träffas, men i projektet ingår även ett antal ordnade träffar under läsåret där både mentorer och elever får lära sig mer om till exempel Sveriges föreningsliv, att söka jobb och skapa nätverk.

– Jag är lärare och brinner för mitt yrke men de här ungdomarna behöver så mycket mer än bara svenska, engelska och matte. De behöver få lära sig det som svenska ungdomar får med sig automatiskt och då kan skolan bidra med en bit, säger Catharina Sundström Larsson.

Eftersom skolan följer särskilda riktlinjer från Europeiska socialfonden är det endast nyanlända elever födda 1999, med någon form av uppehållstillstånd, som får en mentor. Projektet ska utvärderas under nästa år och Catharina Sundström Larsson och Saman Abdoka hoppas på en fortsättning men då för fler nyanlända elever på S:t Eskils gymnasium. För de tror på det här.

– Vi hoppas kunna ta fram en modell som funkar och som kan spridas till andra skolor i stan och runt om i landet, säger Saman Abdoka.

Att få veta att det finns flera olika möjligheter att nå sina drömmar har hjälpt eleven Isteqlal Koshin, När hon blir stor vill hon jobba med barn.

Ali Alhmmada och Ali Omar är också mycket positiva till mentorsprojektet.

– För mig känns det som att ha en storebror, säger Ali Omar från Syrien som inte har sin familj i Eskilstuna.

– Jag och min mentor har bestämt att vi ska ses varje fredag och göra något. Träna matte och engelska eller spela bowling. Det blir som en vän, säger Ali Alhmmada.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!