Elevrådet känner sig överkört om mobilförbud

Medlemmarna i elevrådet på Stallarholmsskolan har under en tid känt att de inte gör någon nytta. När skolan införde ett mobilförbud tog missnöjet fart på allvar.

Elsa Djäknestam och Tilda Bouvin sitter i elevrådets styrelse på Stallarholmsskolan. Där gör de inte mycket nytta, anser de, eftersom skolledningen inte lyssnar på dem.

Elsa Djäknestam och Tilda Bouvin sitter i elevrådets styrelse på Stallarholmsskolan. Där gör de inte mycket nytta, anser de, eftersom skolledningen inte lyssnar på dem.

Foto:

Övrigt2017-11-22 19:01

I stället för att hjälpa till att ta fram ordningsregler och tycka till om schemat, har elevrådets arbetsuppgifter på senare tid varit av betydligt lättsammare karaktär.

‒Vi får arrangera julpyntstävlingar och mysdagar. Det känns inte som att vi är ett riktigt elevråd, mer som att vi är festfixare, säger ordförande Tilda Bouvin.

Efter höstlovet kom droppen som fick bägaren att rinna över. Då införde rektorn ett mobilförbud under skoltid. Alla elever måste nu lämna in sina mobiltelefoner i början av skoldagen, och får inte tillbaka den förrän de ska gå hem.

‒Vi blev inte tillfrågade i förväg. Elevrådet finns ju till för sådana tillfällen, säger Elsa Djäknestam, vice ordförande.

Vi är inte ute efter att besluta om saker, men vi vill vara med i diskussionen.

Tilda Bouvin, elevrådets ordförande på Stallarholmsskolan

Elevrådet är emot förbudet, men framför allt att de inte fick tycka till om det i förväg. De tror också att förbudet hade tagits emot bättre om de hade fått vara med och bestämma detaljer och prata igenom det med de andra eleverna i förväg.

‒Vi är inte ute efter att besluta om saker, men vi vill vara med i diskussionen, säger Tilda Bouvin.

Helena Edvinsson är barnombudsman i Strängnäs kommun. Hon ser allvarligt på att Stallarholmsskolans elevråd känner sig överkört. Hon berättar att både skollagen och barnkonventionen säger att man ska lyssna på barn och ungas åsikter och låta dem vara delaktiga i beslut där de berörs.

‒De ska vara med innan beslut fattas, i så god tid som möjligt så att de har en chans att påverka, annars blir det en ren skendemokrati, säger Helena Edvinsson.

[fakta nr="1"]

Bolennart Johannesson, Stallarholmsskolans rektor, förklarar att syftet med mobilförbudet är att skapa trygghet och studiero. Eleverna ska inte behöva oroa sig för att bli smygfotograferade eller distraheras av plingande telefoner på lektionerna. Han förstod att förbudet skulle mötas av protester, men kanske inte av de elever som själva blivit störda eller utsatta för kränkande behandling. Därför valde skolledningen att fatta beslutet utan att koppla in elevrådet först.

‒Hade vi tagit upp det med elevrådet fanns det en risk att de skulle känna att de hade möjlighet att påverka beslutet. Sen kan man i efterhand fundera över om det var rätt eller fel att göra så, säger han.

Tyvärr är det så att eleverna inte kan vara med och bestämma allt.

Bolennart Johannesson, rektor på Stallarholmsskolan

Sedan dess har han träffat elevrådet och lyssnat på deras åsikter. Men i huvudfrågan kommer han inte att ändra sig.

‒Tyvärr är det så att eleverna inte kan vara med och bestämma allt. Hur demokratiskt samhället än är måste man köpa att i vissa frågor är det någon annan som fattar besluten, säger Bolennart Johannesson.

Kommer elevrådet att få vara med och tycka till om andra beslut i framtiden?

‒Elevdemokrati finns och ska finnas på Stallarholmsskolan. Men för mig är det viktigt att inte ge sken av att de får vara med och bestämma när de inte kan det. Annars blir det skendemokrati, säger han.

Mobilförbud i grundskolor är inget ovanligt och finns sedan tidigare på många skolor i kommunen. Strängnäs Montessori införde förbudet i samband med terminens start i augusti. Rektorn Peter Jedar berättar att det dels handlar om att minska antalet störande moment under lektionstid. Dels är det ett sätt att göra skolan mer rättvis, i och med att det då blir skolan som tillhandahåller den teknik som behövs för undervisningen i stället för föräldrarna.

Ibland måste vi vuxna ta beslut, men man måste låta eleverna ha möjlighet att påverka efteråt.

Peter Jedar, rektor på Strängnäs Montessori

Montessoris mobilförbud började gälla direkt efter sommarlovet. Inte heller här har elevrådet tillfrågats inför beslutet. Men sedan dess har eleverna fått tycka till om hur det fungerar.

‒Ibland måste vi vuxna ta beslut, men man måste låta eleverna ha möjlighet att påverka efteråt. Jag har haft möte med alla elevråden och frågat vad de tycker, och de flesta har varit positiva, säger Peter Jedar.

Om tongångarna hade varit annorlunda hade han inte låtit det bero.

‒Då hade jag tagit det en sväng med lärarna och tittat på om det finns något vi kan göra annorlunda. Det handlar alltid om att få eleverna med, säger han.

Så kan du göra dig hörd i skolan

Har du åsikter om hur något på din skola kan bli bättre? Här kommer några tips om hur du kan vara med och påverka:

Prata med en elevrådsrepresentant eller gå med i elevrådet på din skola.

Du kan du kontakta kommunens barnombudsman. I Strängnäs kommun heter hon Helena Edvinsson.

Elevråd kan också få hjälp av Sveriges elevråd. Medlemskapet är gratis och organisationen kan hjälpa till med rådgivning och utbildningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!