Eva och Kent Vesterhav har snart varit gifta i 45 år och skrattar när vi vill låna klänningen. Men visst får vi det. Den syddes av Kents mamma, Hillevi Karlsson, som var kappsömmerska.
– Faktiskt hade fler av mina väninnor klänningar av henne, berättar Eva.
Kronan som Eva bar virkade hennes mamma och brudbuketten beställde Kent helt på eget bevåg, röda rosor och prästkragar. De vigdes av Evas pappa och när de knäböjde vid altaret fick gästerna se rött, bokstavligt talat.
– Ja, jag hade köpt skor med illröda skosulor så alla drog efter andan, berättar Kent.
– Du letade länge efter de där skorna, skrattar Eva.
Basketspelaren Lina Aronsson ska få klä upp sig i Evas klänning och frisörerna på Hårdesign går igång på 70-tal. Nathalie Montel ska sminka och känner direkt att det sena 60-talets och tidiga 70-talets modeikon Twiggy får inspirera, liksom Agnetha och Frida i Abba och de mer färgade tonerna som började komma då.
– Senare under 70-talet blev det ju mer glam och disco och det är inte direkt brud, säger Nathalie.
Lina får en bra bas, vilket är jätteviktigt när man ska sminkas till brud eftersom det ska sitta hela dagen, genom fotografering, vigsel och kramar. Nathalie använder skuggor i turkosa toner och böjer Linas fransar uppåt med svart mascara.
När det gäller hår berättar frisör Malin Lundström att 70-talet innebar mycket hippie, det vill säga löst, hängande och naturliga svall. Även brudfrisyrerna var enkla och lite löst hängande. Men med hippieeran kom också flätorna och Malin tror på en vintageuppsättning med lite lösa flätor i håret på Lina.
Hon använder en kräpptång för att rugga upp håret och få uppsättningen att sitta bättre. Med flätor, nålar och så pricken över i:et – Eva Vesterhavs virkade krona – står Lina klar som vintagebrud. 1970 blir 2015. n