- Det innebär helt klart ett vidgat lärande för studenterna samt ökat värde för företagen, säger Carina Sjödin, en av de lärare som varit handledare i kursen.
Det är studenter som läser olika program inom innovation, design, illustration, rumslig gestaltning, produktutveckling eller logistik på heltid som valt att läsa en kurs utöver det som ingår i vald utbildning.
- Det är ambitiösa elever som vill passa på att få ut så mycket av sin utbildning som möjligt och ser en potential i att få skarpa uppdrag från företag, säger Carina Sjödin.
I år var det åtta företag som gav åtta olika studentgrupper uppdrag inom allt ifrån produktutveckling till konceptualisering eller marknadsplan.
- I ett grupparbete i en vanlig kurs träffas personer med samma typ av kompetens - här har du helt plötsligt din egna unika kompetens att tillföra i en konstellation med andra.
Carina Sjödin förklarar att det helt plötsligt kan ge oanade effekter och att det är ett otroligt bra sätt att träna lärande i grupp.
Vad var det för projekt som visades upp? Det var EMAG - konceptutveckling av automatisk lyftmagnet, en storyboard för kunskapsåterföring till Eskilstuna energi och miljö, "Feedback" en app för feedback vid restaurangbesök åt Front Report, En visualisering om framtidens fabrik åt Haldex, Ny betong - att skapa värde ur betongspill, XC-trainer - en app för att få skidåkare att förbättra sina resultat och en genusneutral leksak med stigande fart som gjordes åt företaget Stiga.
- Det är alltid lika häftigt att se resultaten, säger Carina Sjödin.
En unik kompetensmix ger nytta för företagen
I veckan var det presentation av de projektresultat som kommit ur idPeo-kursen på Mälardalens högskola. Här har man något så unikt som en kurs som samlar studenter från flera olika utbildningsprogram, vilket ger en kompetensmix som företagen kan dra stor nytta av. Och studenterna får erfarenhet på kuppen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!