Eskilstuna elbussigast i hela landet

När busstrafiken i Eskilstuna nu förstärker med ytterligare tio nya elbussar så är man plötsligt elbussigast i hela landet.

Busstrafiken i Eskilstuna har nu tolv elbussar i stadstrafiken. Och är värst i landet med det.I positiv bemärkelse, säger Bengt Karlsson, chef på Transdev.

Busstrafiken i Eskilstuna har nu tolv elbussar i stadstrafiken. Och är värst i landet med det.I positiv bemärkelse, säger Bengt Karlsson, chef på Transdev.

Foto:

Övrigt2017-08-09 11:45

‒Ja, säger Bengt Karlsson, chef på Transdev i Eskilstuna. Det låter kanske lite lite med bara tolv bussar, men vi är därmed värst i en positiv bemärkelse.

Tolv bussar av sammanlagt 70, var sjunde buss är en elbuss.

‒Men märk väl vi lägger inte ned biobränslebussarna, säger Anna Bergfors Fall, chef på Eskilstunas trafikavdelning. Vi tänker oss elbuss i stadskörning och biobränsle på landsvägsturerna.

De tio nya elbussarna är i likhet med de två man testat i arton månader av det kinesiska märket BYD K9.

Den har visat sig klara både kyla och hetta och den enda egentliga nackdelen är att den är så tystlåten när den kommer att en del människor faktiskt inte hör den.

‒Vi har monterat ett litet pling-plong på de båda första bussarna, men inte hunnit göra det på de tio nya. Det låter betydligt trevligare med en liten spårvagnssignal av den här pling-plong-typen än om vi signalerar med vanliga signalhornet.

Hur lång livstid som de nya elbussarna har vet man inte riktigt i dag, men det ska vara minst samma ungefärliga femton år som alla andra bussar.

‒Jag ser framför mig hur vi kanske får hissa upp elbussarna efter tio, femton år och piffa upp dem invändigt, säger Bengt Karlsson. Ungefär som de gör med X2000-tågen.

‒Maskinellt tror jag att de kommer hålla riktigt länge. Vi har valt byggkvalitet och en tillförlitlighet i batterierna.

Visserligen har det kinesiska bolaget bara byggt bussar sedan 2010, men man börjar nu på allvar hitta fram till stora delar av världen.

Vad en buss kostar vill inte Bengt Karlsson avslöja, men han berättar gärna att lösningen med en laddepå på Transdevs egna marker är en lösning som sparar miljoner.

‒I alla fall om man jämför med hur mycket det kostat att bygga laddstationer runt om i Eskilstuna.

Tystast av dem alla

Helt ljudlösa är inte elbussarna, men inte så långt i från. Och för att man som medtrafikant ska ha en chans att höra bussen så monteras nu en spårvagnssignal på bussarna. ‒Det låter lite pling-plong... säger trafikchefen på Transdev.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!