Eskilstuna-Kuriren nominerad till pris för "Årets kampanj"

Att journalistik gör skillnad bevisas gång på gång. Detta har Eskilstuna-Kuriren tagit fasta på i en marknadskampanj som nu kan vinna pris i den prestigefyllda tävlingen "Årets dagstidning".

Foto: media Sörmlands

Övrigt2019-02-26 13:18

Sörmlands media, där Eskilstuna-Kuriren, Strengnäs Tidning, Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren ingår, är nominerad i kategorin "Årets kampanj" för satsningen "Vi gör skillnad" som synts i de egna tidningarna och på sajterna samt i busskurer, direktreklam och på sociala medier under förra året.

En av hjärnorna bakom kampanjen är Eskilstuna-Kurirens journalist Ingar Frostberg som till vardags arbetar som kriminalreporter.

– Tanken har varit att hitta ett bra sätt att tala om att vi gör bra journalistik vilket vi kanske varit dåliga på att marknadsföra tidigare, säger hon.

Det är andra året i rad Sörmlands media är nominerad till branschorganisationen TU, Medier i Sveriges tävling "Årets dagstidning". Förra året vann Sörmlands media kategorin "Helhetspriset" och Eskilstuna-Kuriren blev "Årets redaktion" i samma tävling.

Idén till den nu nominerade kampanjen föddes i taxin på väg hem från förra årets prisutdelning.

– Då blev det så tydligt att det vi gör verkligen gör skillnad och att vi måste bli ännu bättre på att tala om det för våra läsare. Vi ville stärka bilden av oss och vår roll i samhället som bygger på trovärdighet och att vi gör nytta, är viktiga och relevanta, säger Annika Järlö, marknadsanalytiker på Sörmlands media och projektledare för kampanjen.

I kampanjen har journalister från de olika tidningarna synts tillsammans med artiklar som bidragit till att saker och ting förändras i både det lilla och det stora. Vi har bland annat sett hur Linnéa, uppskattad aktivitetsanordnare på ett äldreboende, sades upp till de boendes förtvivlan, men sedan fick sin tjänst tillbaka efter att Eskilstuna-Kuriren uppmärksammat händelsen. I Södermanlands Nyheter har det rapporterats om Kurre i Gnesta som inte hade råd att laga sina tänder, men som fick hjälp av ideella krafter efter att tidningen skrivit honom.

– Vi ville illustrera kampanjen genom konkreta exempel på våra nyheter, säger Annika Järlö.

Analyser visar att kampanjen gett utdelning bland både nuvarande läsare och blivande läsare.

– Våra mätningar visar på stort engagemang, även bland unga vilket är extra kul, säger Annika Järlö.

Kampanjen är också ett resultat av lyckat samarbete mellan olika avdelningar inom Sörmlands media.

– Det här känns fantastiskt kul, kampanjen är en fortsättning på ”Vad är sant” som tidigare gjorts i två delar och med denna kampanj ville vi bli mer konkreta och visa på var och hur vi verkligen gjort skillnad. Jag är extra glad och stolt över det fina samarbetet vi haft i arbetet med framtagningen av kampanjen där vi blandat kompetenser från de redaktionella och mer kommersiella avdelningarna. Det är tuff konkurrens i kategorin men störst är inte alltid bäst, det har vi erfarit tidigare. Nu fortsätter vi göra skillnad i Sörmland, säger Jenny Hoflund Bergvall, vd för Sörmlands media.

Priset delas ut under en gala på Berns i Stockholm den 11 april.

Juryns motivering

Sörmlands Media: ”Vi gör skillnad”

Genom att fokusera på själva fundamentet till varför journalistik och tidningar finns och värdesätts har man lyckats öka såväl kundnöjdhet, trovärdighet och engagemang. Kampanjen har med hjälp av konkreta exempel påvisat att tidningsartiklar gör skillnad för den enskilde samhällsmedborgaren och kan leda till en positiv förändring i samhället. Det är imponerande att kampanjen också påverkat yngre läsare att värdera vikten av trovärdiga nyheter vilket fler bör bli inspirerade av och driva vidare.

Övriga nominerade i kategorin Årets kampanj är:

Bonnier News Brand Studio: Tele2 End-Up

Ett unikt och framgångsrikt samarbete mellan alla olika inblandade aktörer gör att kampanjen lyckades att bryta ny mark och lyfta varumärket till nya höjder. Genom att kombinera kraften i den digitala tidningens alla sätt att förmedla nyheter och berättelser, har kampanjen fått ett stort intresse och förtjänat sin plats i såväl nyhetsflöden som i huvudet på kunden. Att lyckas att producera tv-serie i realtid med modiga berättelser och samtidigt hålla fokus på budskapet är imponerande.

Svenska Dagbladet och Schibsted Sales & Inventory: Klimatutmaningen

Genom att behandla ett vanligt ämne på ett unikt sätt har man lyckats inspirera såväl sig själva som läsare och omvärld att leva mer klimatsmart. Att själva ta lead på omställningen visar på ett unikt engagemang. Det är imponerande att man lyckats skapa en kontext som förenat såväl syfte och nytta för tidningen, samarbetsorganisationer samt för annonsörer. Tillsammans har man skapat en helhet som synts och påverkat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!