Sisters in business började som en ideell förening med syfte att utveckla kvinnors kreativa förmågor, deras affärsidéer och att starta företag.
– Vi riktade in oss på kvinnor i utsatta situationer och på senare tid också kvinnor med utländsk bakgrund. Vi vill stärka kvinnorna i sitt självförtroende och självkänsla och skapa hållbara affärsidéer, säger Jabou Foon, som driver organisationen tillsammans med kollegan Annika Löfgren.
Det senaste, och pågående, projektet The Bazar business hub riktar sig både till män och kvinnor som antingen är nyanlända till Eskilstuna eller har två föräldrar med utländsk bakgrund. Och framför allt, som är intresserade av att starta företag.
Projektet har fått 700 000 kronor av Tillväxtverket och syftet har varit att ta tillvara på nyanländas erfarenheter av företagande. På fredagen presenterade några av deltagarna sina företagsidéer för Mikael Damberg. Ministern fick lyssna på allt från idéer om appar som kan förverkliga drömmar till klädmärken som ska designa heltäckande balklänningar.
– Jag tror att några av dem kan bli företagsidéer och andra kanske mer har det här framför ögonen när de väljer att plugga vidare och bli klara med skolan, säger Mikael Damberg.
I projektet har två grupper à 15 personer sedan oktober förra året kunnat lära sig om skatter, budget, finansiering och utvecklat sina språkkunskaper och termer som används inom företagande. Flera av deltagarna är ungdomar som fortfarande pluggar men även äldre personer har deltagit. Projektet avslutas sista mars och än så länge har ingen av deltagarna startat något företag.
Men det är också i linje med projektets mål berättar Jabou Foon.
– Vi vill inte skapa ett projekt som får folk att starta företag som konkar efter ett år. Vi ger i stället en realistisk bild av hur saker och ting går till inom företagande. Vi är ärliga mot deltagarna och säger till när något inte kommer att funka, säger Jabou Foon.
– Jag tror man snabbare kunnat få resultat om man gått på medelålders människor som från början hade haft ett företag och ville starta ett i Sverige. Om man däremot lyckas med unga människor som startar företag så tror jag att den långsiktiga effekten kan bli ännu större. Vi kommer att jämföra det här projektet med alla andra projekt vi haft i Sverige. Poängen var att inte sätta alla ägg i en korg utan snarare testa olika saker i olika delar av för att se vad som funkar bäst, säger Mikael Damberg.