Ett danssteg framåt för integrationen

Små grodorna och bönröran hummus på en psykologilektion? Varför inte, tänkte lärarna på Europaskolan Strängnäs och SFI som samarbetar för att eleverna ska lära av varandra. – Vi åstadkommer integration på riktigt, säger Helena Wennerström.

Efter maten blev det dans i form av dabka, små grodorna och jenka.

Efter maten blev det dans i form av dabka, små grodorna och jenka.

Foto:

Övrigt2018-04-27 16:06

En del av gymnasiekursen Psykologi 2 handlar om kulturella möten och integration. Det finns massor med litteratur i ämnet, men i stället för att bara läsa den för eleverna ville psykologiläraren Helena Wennerström prova en mer praktisk metod. Förra året kontaktade hon SFI-läraren Marina Mayer för att höra om hennes elever ville vara behjälpliga och komma och berätta om sina liv och kulturer. Det ville de.

– Invandrare får inte träffa så mycket svenska ungdomar annars. Båda grupperna är väldigt segregerade, säger Marina Mayer.

Förra årets utbyte blev så lyckat att det har fortsatt även den här terminen. Strengnäs Tidning fick vara med när SFI-eleverna bjöd psykologiklassen till Campus på ett knytkalas med rätter från Sverige, Afrika, Mellanöstern och Sydamerika.

– Det här är hummus med bönor, sesamfrön, citron och kryddor. I mitt hemland äter vi den ibland till frukost, berättar Lama Al Nahlawi från Syrien för Claudia Mann som fattat tycke för röran.

Efter maten är det dans. Lama Al Nahlawi och hennes man Loai Sehksalo visar grundstegen till arabisk dabka och andra traditionella danser. Snart är hela rummet på fötter och vickar på höfterna. Sedan visar Europaskolan hur man dansar små grodorna och jenka.

– Forskning visar att integration blir bäst om båda parterna ger och tar, snarare än att bara den ena parten ska lära sig och anpassa sig. Som lärare har man möjlighet att skapa tillfällen för det. I stället för att läsa om islam kan vi bjuda in en muslim som får berätta. I stället för att läsa om Afrika kan vi träffa någon som har bott där, säger Helena Wennerström.

Hon berättar att skolornas utbyte redan har gett resultat.

– Flera av eleverna har fått kontakt med varandra och ska umgås privat. Några av mina elever är här i dag fast de har slutat för dagen. Vi åstadkommer integration på riktigt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!