Gentilt och generöst tolkades sju Schubertlieder och Schumanns sångcykel Frauenliebe und Leben, här fanns fem Berwaldromanser och två Lisztsonetter. Beethovens roligt virtuosa variationer över brittiska nationalsången rev ned berättigade applådåskor!
Elin Rombos schatteringsrika timbre, profilskarpa diktion, imponerande dynamikkänsla och växlingsrika gestaltningskonst gör henne till en utsökt tolkare av denna krävande sångkonst.
Magnus Svenssons klaverkunnande måste karaktäriseras som sublimt aristokratiskt, som ytterligt lyhörd ackompanjatör eller som briljant virtuos solopianist!
Troligtvis hade konsertens alla tonsättare vid olika tillfällen förekommit vid konserter i det svenska kungahuset: det var den tidens ledande tonsättare, de flesta av tysk börd.
Schuberts klassiska och tidlöst utsökta lieder, Schumanns innerliga och intima kammarmusikspråk!
Liszts senromantiska och sinnligt operadramatiska sontetter (som Björn J:son Lind stal till sin låt ”Brusa högre lilla å”) och vår egen Berwald som med sitt humoristiska och klangligt glimrande tonspråk blev vår första verkligt stora tonsättare (om än av tysk börd!).
Konsertens välvalda och originella program kan stå som modell för spännande och välbehövlig motvikt till slentrianmässigt träliga konsertprogram.
Elin Rombos utsökta sopran, sekunderad av Magnus Svensson ekvilibristiska klaverkonst kan bara ge en konsert av internationell mästarklass.