Facket: Systemet måste bort

Transportarbetareförbundet har fått upp ögonen för chaufförernas situation. Nu kräver de att ansvariga politiker agerar.

Övrigt2013-11-01 07:33

– Det här systemet kan vi inte ha kvar. Tiderna är för korta och det är alltid förarna som får skäll när de kommer sent, trots att de gör så gott de kan, säger ombudsmannen Kjell Arbestål.

Han har träffat en grupp anställda hos en underentreprenör i Katrineholm som delar Kalle Ohlsson och hans kollegors kritik. Enligt kollektivavtalet har de rätt till rast varje dag, men systemet är konstruerat så att det stjäl lunchen om det dyker upp en körning, förklarar Arbestål.

– Du kan få lämna maten och bara dra. Jag tycker att det är fruktansvärt, det är en väldigt konstig värld de lever i och det är hela tiden chaufförerna som kommer i kläm.

Med konstig värld syftar han på den smärre rockad som skett i branschen i Sörmland efter landstinget och kommunernas senaste upphandling. Tuwakoncernen vann upphandlingen men en stor del av själva körningarna utförs av underleverantörer. Flera företag än tidigare ska alltså dela på samma vinstmarginalskaka, en kaka som dessutom blivit mindre.

För chaufförerna innebär det ytterligare osäkerhet och stress. Kalle Ohlsson är till exempel inne på sin tredje arbetsgivare sedan avtalsperioden började för två år sedan.

– Det är chaufförerna som får betala priset för de här. De har tvingats gå ner i lön generellt sett, säger Kjell Arbestål.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!