Målsättningen presenteras i den nya parkeringsnormen för Eskilstuna centrum, som Stadsbyggnadsnämnden nu har antagit. Den prioriterar ner bilarna, till förmån för kollektivtrafik och cyklister.
— Eskilstuna växer och vi planerar för ett attraktivt och säkert centrum i framtiden, säger Mats Hällnäs, avdelningschef på stadsbyggnadsförvaltningens trafikavdelning.
I första hand ska staden växa genom förtätning av centrum. Men hittills har kraven på den som vill bygga nytt i centrala Eskilstuna varit tämligen statiska. Ett nybyggt bostadshus eller kontorshus måste till exempel tillhandahålla ett fastställt antal parkeringsplatser. Och eftersom tillgången på mark är begränsad betyder det nästan alltid att gräva sig under jord, vilket blir mycket dyrt.
— Man kan räkna med mellan 300 000-350 000 kronor per parkeringsplats.
Ett mildrat krav på p-platser ska inte bara öka intresset från byggbolagen för att bygga nytt. Det bör även komma de boende till godo i form av längre bostadspriser, säger Mats Hällnäs.
— Jag kan tänka mig en lösning där den som vill köpa en bostadsrätt kan avstå från parkeringsplats och få ett lägre pris.
Men färre parkeringsplatser ställer andra krav på fastighetsägaren. Trygg och enkel förvaring av cykeln, till exempel. Det förutsätter också kommunen tar sitt ansvar, genom säkrare och bekvämare cykelparkeringar. I fortsättningen ska alla nya cykelställ ha ramlåsningsmöjlighet och tak.
Men cykeln eller kollektivtrafiken kan inte helt ersätta bilen. Då kan alternativet vara att fastighetsägaren erbjuder boende att gå med i bilpool, säger Mats Hällnäs.
— Fler och fler bilägare inser i dag att man använder sin bil mycket sällan och att en bilpool kan vara ett alternativ. Jag funderar själv i den riktningen när det blir dags att byta bil nästa gång.
Tillgången till parkeringsplatser i Eskilstuna har diskuterats hett under senare år, men då har det oftast handlat om centrumhandelns behov av kundparkeringar. Den aspekten finns överhuvudtaget inte med i den nya parkeringsnormen, och det behövs heller inte tycker Mats Hällnäs.
— Det finns tillräckligt med parkeringsplatser i centrala Eskilstuna i dag, det syns tydligt i det nya parkeringsledningssystemet. Man kan visserligen inte alltid räkna med att parkera bilen direkt utanför affären, men det är inte mer än några minuters promenad från parkeringshusen.