Fel på kopparnätet har drabbat hundratals

Ett kabelfel har ställt till det för åtminstonde 350 kunder med fast telefoni. Tekniker var på plats i Strängnäs under fredagen för att lösa problemet i kopparnätet.

En kvinna fick ett sms om att felet skulle vara åtgärdat senast i juni, men efter lunch på fredagen fungerade hennes telefon igen.

En kvinna fick ett sms om att felet skulle vara åtgärdat senast i juni, men efter lunch på fredagen fungerade hennes telefon igen.

Foto:

Övrigt2018-02-02 11:23

Tidningen har haft kontakt med flera Strängnäsbor som varit utan telefoni sedan den 25 januari. Kunder hos Telia ska via sms till mobiltelefoner ha informerats om att felet skulle vara avhjälpt till den 30 januari, men fortfarande vid lunchtid på fredagen den 2 februari var det tyst i luren i flera hushåll.

‒Det bor många äldre här som inte har någon mobiltelefon. Nu ska jag själv åka till min läkare och lämna mitt mobilnummer så de kan nå mig när de ska ringa upp mig, sa Kurt Westerdahl som bor vid Tingstutorget.

I hans grannskap har en uppgift om att hjälpen skulle dröja flera månader spridits, efter att en kvinna fått ett sms om att felet skulle åtgärdas senast i början av juni. Sms:et kom från Ericsson, som hänvisade frågor om saken till hennes operatör Telia. Men den informationen stämmer inte.

‒Det vill jag med bestämdhet säga, så länge ska de inte behöva vänta. Våra tekniker är där ute sedan i går morse så det ska förhoppningsvis gå ganska snabbt, sa Ola Rantatalo från Skanova, som äger och driver Sveriges största koppar- och fibernät, till tidningen på förmiddagen.

Efter lunch meddelade flera av de berörda Strängnäsborna – bland annat kvinnan som fått sms:et om hjälpen kunde dröja till sommaren – att deras fasta telefoner fungerade igen. Ola Rantatalo hade vid 16-tiden inte fått ta del av någon slutrapport från Skanovas tekniker, och kunde inte då säga om alla de åtminstone 350 kunder som beräknas vara eller ha varit berörda nu har fungerande telefoner.

Det står åtminstonde klart att felet legat hos Skanova. Ett kabelfel i en kabelbrunn är orsak till det mer än en vecka långa avbrottet, berättar Rantatalo. Skanova är ett helägt dotterbolag till Telia men säljer kapacitet till andra teleoperatörer på den svenska marknaden, vilket innebär att kunder hos exempelvis Tele 2 också varit drabbade av det aktuella kabelfelet.

Äldre personer med trygghetslarm har inte påverkats av avbrottet, meddelar Sara Dahbo som är chef för den verksamheten inom Strängnäs kommun:

‒Alla våra trygghetslarm är digitala sedan i somras, och går alltså inte via det analoga nätet. Men hade vi inte redan bytt ut dem så hade vi påverkats av ett sådant avbrott, så är det.

Tidningen har sökt företrädare för Telia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!