För att uppnå de lokala miljömålen för Flen kommer kommunen att vidta flera åtgärder för att minska avtrycket dess verksamhet lämnar på miljön.
‒I våra miljömål är det åtta övergripande punkter där begränsad klimatpåverkan är en av dem. Ett delmål i den kategorin är just att anskaffa elbilar, säger Simon Wernsköld som är miljöstrateg på Flens kommun.
Bilarna som inhandlas är av en mindre modell som är planerade att användas i olika delar av den kommunala verksamheten.
‒Hemtjänsten kommer att få fyra av de här bilarna disponerat på olika orter i kommunen. Familjeomsorgen får en, en annan kommer att placeras på ett gruppboende och en kommer att finnas i kommunens bilpool, förklarar Niklas Witt som är kommunjurist.
Priset för bilarna är 240000 kronor styck plus att det tillkommer en leasingavgift på 1000 kronor i månaden för batterierna.
‒Prisbilden har blivit mycket bättre på den här typen av bilar om man jämför med tidigare. Vi kommer att testa den modellen nu och se hur det fungerar, säger han.
Totalt har kommunen 70 stycken personbilar till sitt förfogande och de flesta används inom socialförvaltningen. När de nuvarande bilarna inom kommunen köptes in klassificerades de som miljöbilar, men efter nya regler och rekommendationer har det ändrats.
‒Riktlinjerna som vi följer ändras kontinuerligt och blir striktare, senaste var för några år sedan. Nu håller vi på att fasa ut de bilar som finns och vår målsättning är att bilflottan 2030 ska vara helt fri från fossila bränslen, säger Simon Wernsköld.
Kommunalrådet Jan-Erik Larsson (S) är på plats för att testköra de nya bilarna.
‒Det här är ett viktigt steg för att vi ska kunna uppnå våra lokala miljömål. Sedan behövs det också andra alternativ, så som biogas, där det nu närmsta alternativet för att tanka är i Katrineholm. Men då behövs det en aktör som är villig att investera, säger han.
När kommunalrådet startar bilen hörs det ingenting. Mekanikern förklarar att det ska installeras ljud som får bilen att göra ljud ifrån sig, men just nu är den helt knäpptyst.
Alexander Forss är vd för Skobes bilhandel som säljer bilarna till kommunen och han är glad över att de tar det här steget.
‒Jag tycker att det är kommunal verksamhet och landsting som ska vara föregångare i kloka och ansvarsfulla beslut, att köpa de mest miljövänliga bilarna är ett sådant, säger han.
Han berättar att marknaden för elbilar växer sakta men intresset är stort.
‒Det som har varit begränsningen är i batteriet. Föregångaren till den här batterimodellen gick mellan 15 och 17 mil på en laddning. Med det här nya batteriet kommer det att gå dubbelt så långt och det betyder en hel del, säger Alexander Forss.