Fler anmäler klagomål på vård och behandling

Färre anmälningar, men fler som klagat på vård och behandling. Så ser resultatet ut för anmälningarna, 2018, till patientnämnden.

Foto:

Övrigt2019-03-07 09:05

Patientnämnden är en av de instanser man som patient eller anhörig kan vända sig till om man är missnöjd med vården. Patientnämnden är gemensam för region Sörmland (tidigare landstinget) och länets nio kommuner. Nämnden är en opartisk instans som kan ge råd och komma med problemlösningar. Patientnämnden tar upp frågor som rör all offentlig finansierad vård.

I fjol registrerades 1 267 ärenden, en minskning med 142 mot året före.

Vad denna minskning beror på är oklart men tros delvis bero på den information som medborgarna fått i och med det nya klagomålssystemet. I informationen, som framtagits nationellt av Socialstyrelsen tillsammans med Inspektionen för vård- och omsorg, framgår det att medborgaren i första hand ska kontakta den verksamhet som klagomålet gäller, uppger patientnämnden i sin verksamhetsberättelse.

Flest anmälningar görs mot vård och behandling, 680 i fjol, vilket är 58 fler än föregående år, följt av upplevda kommunikationsbrister, 279.

Som tidigare är det flest kvinnor som anmäler, 58 procent. Vad det beror på är oklart.

Flest anmälningar görs i åldersspannet 50 till 59 år (193 stycken), följt av 60 till 69 år (178).

Patientnämnden kan upplevas som tandlös, men anmälningar utreds och anmälningar som inkommit ska granskas av verksamhet, som blivit anmäld. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, är en annan instans. Där genomförs utomstående granskningar, som kan leda till att verksamheten måste vidta åtgärder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!