I går skrev Eskilstuna-Kuriren om långvariga bredbandsproblem som slog hårt mot en redovisningsbyrå i Hällbybrunn.
– Ett stadsnät ska inte kunna slås ut så här länge, det är bedrövligt. Och de går inte ut med någon information om vad det är för problem eller hur länge vi ska behöva vara utan internet, sa då Helen Bäckqvist som tillsammans med två andra driver redovisningsbyrån Bokföringstjänst AB i Hällbybrunn.
Felaktigt angavs då att det var Stadsnätet i Eskilstuna, som ägs av Eskilstuna energi och miljö, och drift- och utvecklingsbolaget Fibra som var ansvariga för felet. Det handlar i det aktuella fallet i stället om det öppna stadsnätet i Eskilstuna, Svensk infrastruktur och Bredband2.
– Såvitt jag vet har vi inte haft några större störningar i Eskilstuna och Strängnäs, säger Anders Törnell, driftansvarig på Fibra.
Under onsdagen löstes problemen för Helen Bäckqvist efter en vecka utan fungerande bredband. Svensk infrastruktur lyckades då åtgärda problemet.
Fibras driftansvarige har förståelse för att det kan vara svårt att skilja stadsnäten åt.
– Det blir rörigt för kunderna, det är inte lätt att veta vilken operatör man har, säger Anders Törnell.
I januari skrev Eskilstuna-Kuriren om driftproblem på Öppna stadsnätet och bristfällig kommunikation från bredbandsleverantörer som skapade irritation hos kunder. Mauritz Ek är driftchef på Öppna stadsnätet, han menar att det stora problemet i Bokföringstjänst AB:s fall är att felanmälan inte kom till rätt aktör från början.
– Det olyckliga i detta är att man trott problemet legat hos våra branschkollegor så felanmälningar kan ha gått dit och således dragit ut på tiden innan det kommit till oss, säger Mauritz Ek.
Det Öppna stadsnätet aviserade två veckor i förväg om driftstörningen i Eskilstuna och Strängnäs på förmiddagen den 19 februari. Missen för Bokföringstjänst AB:s del var att utrustningen just hos dem hade kopplats fel i samband med den planerade driftstörningen. Först vid sextiden på kvällen i tisdags, den 26 februari, tog det Öppna stadsnätet emot felanmälan från Bokföringstjänst AB.
– Vi löste problemet klockan 10:24 den 27 februari, efter två och en halv arbetstimmar. Det är olyckligt att det tog sex dagar innan vi fick felanmälan, varför det blev så måste man nog fråga tjänsteleverantören, säger Mauritz Ek.
Kan det bli aktuellt med ersättning till kund?
– Eventuella kompensationer tas enligt branschstandard med tjänsteleverantören som har fakturarelation med slutkund.
Kommer ni vidta några andra åtgärder?
– Nej, vi anser oss följt rutiner och åtgärdat inom våra tider mot tjänsteleverantör från att felanmälan kommit in till oss.