– Det finns många anledningar till att brister uppstår och att det kan ta en viss tid innan uppbruten asfalt på nytt kommer på plats. Den främsta är att vi helt enkelt saknar kännedom, tips från allmänheten välkomnas alltid.
Den normala gången: När en gata ska grävas upp måste entreprenören ansöka om schaktningstillstånd och har sedan också skyldighet att lämna grävrapport då arbetet avslutats. Då kan kommunen ta sig an uppdraget att lägga ny asfalt och debitera grävfirman.
– När mallen följs är det sällan några problem. Då har vi god kontroll och åtgärdar genom våra två arbetslag. Men samtidigt har de 30 distrikt att hålla ordning på och då är det ofrånkomligt att det kan bli dröjsmål. Vi försöker arbeta så effektivt det går och i den hanteringen kan det bli dröjsmål.
– Självfallet prioriteras dessutom huvudgator med stark trafik. De åtgärdas omgående, små- och bigator får komma i andra hand.
I vissa fall avvaktar man också medvetet. Ofta kan det vara en fördel om marken får ligga till sig en tid, risken finns annars att ytlagret sjunker ihop och att ny asfaltering blir nödvändig.
– Bara en detalj som måste kunna accepteras, tycker Leif Bäckman.
När det gäller Britt-Marie Sundins klagomål kan Leif Bäckman bara beklaga.
– Om hennes uppgifter stämmer är det förstås inte bra. Jag lovar att vi ska kika på saken så snart det är möjligt.
Flera skäl till att asfalteringen dröjer
Uppgrävda gator där skadorna inte åtgärdas är givetvis inget nytt problem för gatukontoret i Eskilstuna. Därför kan det vara angeläget med en presentation av hur kommunen agerar. Leif Bäckman är avdelningschef för ledning och gator. Han har därmed också huvudansvaret och vill därför gärna komma till tals.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!