Först och frÀmst: Norwegian flyger inte frÄn Skavsta. Och lÄgprisbolaget verkar inte ha nÄgra planer pÄ att försöka fÄ till en sÄdan lösning heller.
Men bolagets vd BjÞrn Kjos har bra koll pÄ lÄgprisdelen av flygbranschen. I veckan har han varit pÄ besök i Stockholm och bland annat gjort en lÄng intervju med DN. Intervjun fokuserar pÄ flygskatten, som regeringen vill införa efter nyÄr.
Kjos Àr starkt kritisk till förslaget, som skulle slÄ hÄrt mot hans företag. Han tror ocksÄ att den nya skatten kan bli förödande för vissa mindre flygplatser.
â Trafik kommer att flyttas frĂ„n Sverige. Regionala flygplatser fĂ„r problem och införs flygskatt tror jag att Skavsta lĂ€ggs ned. Ryanairs vd Michael O'Leary kommer att flytta sin verksamhet dĂ€r till Tyskland i stĂ€llet, sĂ€ger Kjos till DN.
Varför det?
â Marginalerna Ă€r för smĂ„. Jag ser bara vad som hĂ€nde nĂ€r Norge införde flygskatt.
Flygplatsen Rygge lades ned i höstas, efter att Ryanair sagt upp sitt avtal. Den norska regeringen införde en liknande flygskatt som den som föreslÄs i Sverige bara nÄgra mÄnader tidigare.
Skavsta flygplats vd, Peter Steinmetz, har tidigare varit kritisk mot flygskatten och har menat att den kan innebÀra negativa konsekvenser i relationen till just Ryanair, som Àr Skavstas största kund,
â Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga hur reaktionen kan komma att bli hos flygbolagen, men Ryanair har reagerat negativt pĂ„ sĂ„dana hĂ€r förslag tidigare, i andra lĂ€nder, sa Steinmetz till SN i december.
NÀr SN nÄr Stenimetz för att prata om BjÞrn Kjos uttalanden mÄlar han inte upp en lika nattsvart bild som sin norska kollega. Men han Àr orolig.
â Flygskatten skulle inte vara bra för oss, dĂ„ vĂ„r flygplats bygger pĂ„ lĂ„gprisflyg. Det kan sĂ„ klart fĂ„ negativa effekter, sĂ€ger Steinmetz och fortsĂ€tter:
â Det Ă€r ju inte sĂ„ att Ryanair kommer att sluta flyga till de hĂ€r destinationerna. Men det finns en risk att de vĂ€ljer att flyga till dem frĂ„n nĂ„got annat land Ă€n Sverige.