Tomas Henriksson driver företaget Nöjestomten som bland annat ordnar evenemang och hyr ut reklamplatser i Katrineholm. I sommar blåser han även liv i Katrineholms visfestival.
Han har från och till varit medlem i KFV marknadsföring, men är missnöjd med hur medlemsföretagen behandlas.
‒Jag och många med mig var med innan man grundade bolaget. Tanken var att lägga ut marknadsföringen på entreprenad och jobba åt samma håll för ett bra företagsklimat, men jag märker inte att de arbetar för oss som är medlemmar. Man betalar en medlemsavgift och sen får man ingenting tillbaka. Kundklubben är mest en klubb för inbördes beundran, det kommer mest digitala utskick om rea eller modevisning på Stora Djulö., säger han.
Tomas Henriksson är skeptisk till att KFV marknadsföring gör så mycket i egen regi och tycker inte att man tar vara på medlemsföretagen.
‒Det finns ingen dialog mellan KFV marknadsföring och medlemsföretagen. Jag har inget att förlora på att säga vad jag tycker och man måste få framföra saklig kritik. Vi försöker vara delaktiga och dra åt samma håll, men den här lilla ön vid station kör ett eget race som inte jag förstår mig på. Jag är inte kritisk till allt, men man kanske skulle titta på hur man kan samverka med medlemsföretagen för att nå så många människor som möjligt.
Själv har han lång erfarenhet av att arrangera event som festivaler och Nationaldraget och skulle gärna vara delaktig.
‒Jag är pigg och tycker om att hitta på saker och har sagt åt Louise Magnusson att jag gärna engagerar mig, men det finns inget intresse. I dag görs allt under KFV:s flagg och så tror jag inte att det var tänkt.
Tomas Henriksson har pratat med andra medlemsföretagare som även de är missnöjda
‒Morgonsoffan är jättebra och det kan de fortsätta med, men vid övriga evenemang tycker jag att man ska jobba tillsammans med entreprenörer som sitter på kunskaperna. I dag är man så inriktat på marknadsföring via nätet men det räcker inte om man vill ha en levande stad, då behöver man även synas på gator och torg.
Marknadsföringsbolagets vd Louise Magnusson anser att dialogen med medlemmarna är levande och tycker att Tomas Henriksson talar i egen sak.
‒ Det är tråkigt att Tomas Henriksson har den här uppfattningen och ytterst märkligt att han framför kritiken på detta sätt, och inte till oss. Våra medlemmar är en viktig del av vår verksamhet som vi är rädda om. I medlemskapet ingår många förmåner och möjligheter och det är upp till medlemmen vad man vill ta del av. Dialogen med våra medlemmar är i högsta grad levande. Vi skickar kontinuerligt ut information till våra medlemmar och bjuder in till medlemsmöten. Vi finns också tillgängliga på telefon och rent fysiskt om man vill diskutera något eller bara föra ett samtal, säger Louise Magnusson.
Evenemang är ett av KFV marknadsförings uppdrag och Magnusson anser att bolaget har en väldigt god kompetens.
‒Jag förstår att Henriksson talar i egen sak med denna kritik och eftersom vi i just detta affärsområde kan framstå som konkurrenter. Eftersom vi måste se på vår verksamhet utifrån kvalitet och kostnadseffektivitet väljer vi ofta att projektleda våra evenemang själva. Jag antar att Tomas Henriksson när han påstår att vi kan samverka för att nå fler, också talar i egen sak och då syftar på annonsering på den elektroniska tavlan som finns i centrum som Henriksson äger. Det stämmer att vi inte annonserat och det beror på att vi vid övervägande kommit fram till att det inte är ett kostnadseffektivt eller smakfullt sätt att nå ut med våra budskap.
Hur mycket involveras medlemsföretagen i arbetet med era evenemang?
‒När vi gör evenemang tar vi alltid vara på kompetensen som finns i våra medlemsföretag i den mån vi ser att det är möjligt. Vi har hittills inte genomfört ett enda evenemang utan att anlita, engagera eller involvera någon eller några av våra medlemsföretag. Vi jobbar hela tiden med att hitta fler sätt att samarbeta med och ta vara på kompetens hos våra medlemmar.