Djurgårdens Bygg och Miljö AB ägs av bröderna Joacim och Niclas Bergström. 2005 hade företaget 5 anställda. I dag har antalet vuxit till 44. Jens Carlberg är vd för Djurgårdens Bygg och Miljö AB och styrelseledamot i Företagarna Eskilstuna-Torshälla. Han menar att det är viktigt att förstå att företagande är förknippat med risktagande.
‒Det kräver mod. Det är inte så att man som enskild företagare skär miljoner utan tvärtom. Man går ju back ibland.
Jens Carlberg uppskattar att kommunens ledande politiker har kommit till de politikerträffar som Företagarna har anordnat.
‒Vi har en otroligt rak och fin kommunikation, säger han.
Han tycker också att det företagarnätverk som drivs av kommunen och Östsvenska handelskammaren är bra. Jens Carlberg lyfter även fram det gemensamma arbetet med Affärsplan Eskilstuna.
‒Vi är många som redan är frälsta så frågan är: Hur vi når de andra?
Enligt Jens Carlberg behöver man arbeta med flera frågor för att förbättra näringslivsklimatet. Det handlar bland annat om att påverka kommunala tjänstemäns attityder.
‒Näringslivsenheten gör ett fantastiskt jobb. Politiken gör ett bra jobb. De har lärt känna oss företagare och lyssnar, men tjänstemännen däremot har kanske lite längre till oss. Jag tror man har ett jobb att göra inåt kommunen.
Företagarna i Eskilstuna har i dag kontakt med skolan genom bland annat projekten Ung entreprenör på högstadiet och Ung företagsamhet på gymnasiet. Jens Carlberg menar att kontaktytorna behöver bli fler.
‒Kanske ser inte skolan och skolans lärare oss och hittar inte in till företagen? Då är det svårt för dem att beskriva det för eleven. Där behöver vi har mer kontaktyta. Det handlar om kompetensförsörjning för oss företagare. Det är viktigt.
Han vill även verka för att fler företagare som har invandrarbakgrund ska komma in de befintliga nätverken.
‒De kommer från en företagarkultur som många gånger är mer utvecklad än vad vi har i Sverige och som vi har massor att lära oss av. De kanske inte hittar in i våra nätverk. Det är en grupp som vi behöver adressera tydligare och få in i våra nätverk, säger Jens Carlberg.