Eskilstuna-Kuriren har tidigare skrivit om landsbygdsbor i Flen som inte fått sin post i tid vid upprepade tillfällen. Vi har nu sökt svar på vilken aktör som ansvarar för postutdelningen i området.
På Postnord menar man att det är Citymail som ansvarar för utdelningen av de fakturor som inte kommit fram i tid.
– Det är flera aktörer på vårt område, och det här handlar om en av de andra aktörerna. Vi har inte haft några problem alls på Postnord med att dela ut posten, vi har delat ut som vi ska på vardagar. Det är den andra aktören som har haft problem och inte lyckats leverera, säger Katrin Mellgren på Postnord.
På Citymail, som är den näst största postoperatören efter Postnord, medger man att man står för sorteringen av den post som delas ut på landsbygden i Flen. Men Patrik Allinger, kommunikationsansvarig på Citymail, menar att han inte känner till några större störningar med postsorteringen som utförs i Stockholm, och hänvisar i stället till underleverantören Prolog, som sköter själva postutdelningen i området.
– Kontoren i Katrineholm och Flen lämnade vi över till Prolog i maj 2018 för utdelning. Vi har kvar sorteringen av posten, säger han.
Har posten skickats ut till Prolog i rätt tid?
– Mig veterligen så har den det. Jag har inte hört några störningar i vår terminal.
Ni står ju för sorteringen. Hur ser du på att människor får sina fakturor kraftigt försenade, i vissa fall även efter förfallodagen?
– Det är jättetråkigt verkligen att de får sin post försent. Vi använder ju Prolog som underleverantör, så för oss är det en viktig bit att säkerställa att de får ut den posten som kommer från oss. Det är en viktig bit som vi behöver följa upp med dem.
Har inte Citymail ett ansvar i att posten kommer fram i tid och vad tänker ni göra åt detta?
– För vår del är det viktigt att Prolog, som vi använder som underleverantör, delar ut posten i tid. Jag kommer meddela vår kvalitetsavdelning kring de här bitarna, sedan vet jag inte hur det är i uppföljningen gentemot Prolog och så vidare.
Klas-Ingvar Klaesson är ansvarigt tidningsbud på Prolog i Flen. Han hävdar att det inte har förekommit några större förseningar i deras hantering av posten.
Jag får hänvisa högre upp i hierarkin, jag kan bara svara för det praktiska arbetet hos oss.
Klas-Ingvar Klaesson, ansvarigt tidningsbud på Prolog i Flen.
– Posten sorteras av Citymail i Stockholm och går till Eskilstuna, sedan skickas den till oss. Det kan bli någon dags extra försening om vi inte hittar adressaten, och då går det till Eskilstuna och tillbaka ut igen. Flera veckors förseningar kan vi absolut inte ta ansvar för.
Du menar alltså att ni inte bär ansvaret för att fakturor delas ut tre, fyra veckor försent?
– Absolut inte. Det finns inte en chans att det kan vara så. Det hävdar jag bestämt. Jag är med och delar ut själv och de två lådorna vi fick i dag är utdelade och klara. Sedan om fakturorna är gamla, kan ju jag inte veta eller göra något åt eftersom vi inte kan se igenom kuverten.
Menar du att posten skickas sent från Citymail?
– Uppenbarligen, det har jag ett exempel på. Ett reklamblad från Coop som vi fick den 13 januari, där det står erbjudande från 7-13 januari. Jag får hänvisa högre upp i hierarkin, jag kan bara svara för det praktiska arbetet hos oss.
Prologs vd Fredrik Hernnäs vill inte kommentera förseningarna utan menar att Citymail ska besvara frågorna.
Känner du till störningar gällande postutdelning på landsbygden i Flen?
– Jag kan tyvärr inte kommentera det. Alltid när det är den här typen av ärenden, så är det Citymail som ska besvara frågorna. Jag är förhindrad att svara på dessa frågor.
Är det Citymail som skall svara på frågor gällande utdelningen, som sköts av Prolog?
– Ja. De ska ha all information för att kunna besvara frågor som rör eventuella störningar i postutdelningen, säger Fredrik Hernnäs.