Fyra skolor utsatta för inbrott och skadegörelse

Tre skolor och en förskola i Eskilstuna utsattes under helgen för inbrott och skadegörelse. Vid ett av inbrotten möttes en utryckande väktare av stenkastning.

Lagersbergsskolan är en av de drabbade skolorna.

Lagersbergsskolan är en av de drabbade skolorna.

Foto: Gustav Butlex (arkivbild)

Övrigt2018-09-24 18:32

Vid 22.30-tiden på fredagen gick ett inbrottslarm på Lagersbergsskolan. En väktare ryckte ut till platsen och kunde konstatera att någon eller några tagit sig in i skolbyggnaden genom att bryta upp ett fönster, fortsatt vidare in i ett klassrum och brutit upp ett träskåp.

Väktaren fick, i samband med att denne anlände till platsen, sten kastad mot bilen. Ett flertal personer sågs springa från platsen, men ingen person greps. Det är ännu oklart om något stulits i samband med inbrottet.

Strax före midnatt på lördagen var det dags igen, denna gång på Årbyskolan. En anmälare ringde in och berättade att denne sett flera personer inne i skolans matsal. En polispatrull larmades till platsen och möttes av en krossad ruta. Någon eller några hade tagit sig in i matsalen, men det är ännu oklart om något stulits.

Timmen senare hör de en polispatrull som befann sig i närheten hur en ruta krossades i riktning mot skolan. Patrullen var snabbt på plats och kunde konstatera att ytterligare en ruta krossats och att matsalens mjölkmaskin slagits sönder. En person sågs springa från skolan, men ingen greps.

På söndagseftermiddagen vid 16.30-tiden såg en förbipasserande hur två dörrar stod öppna in till Skogsängens förskola. Någon eller några hade krossat en ruta och tagit sig in i förskolans lokaler. Både insidan och utsidan av förskolan var nedklottrad och brännmärken hittades inne i lokalen.

– Det såg ut som att det kastats in någon typ av fyrverkeripjäs, säger Lennart Vestergren på polisen i Eskilstuna.

Även på Skogsängens förskola är det ännu oklart om något stulits.

Polisen misstänker inget samband mellan de fyra händelserna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om