Glömt sprängmedel hittat vid järnvägsbygget i Strängnäs: "Kan bli större explosion"

Företaget som bygger dubbelspårig järnväg i Strängnäs har hittat sprängmedel från 90-talet några meter från spåret. För att undvika explosioner måste de vidta försiktighetsåtgärder som gör att arbetet går långsammare.– Det kan bli en explosion, säger Ulf Wallin, arbetsmiljöledare på NCC.

Mellan Strängnäs och Härad har byggentreprenören hittat sprängmedel på tre platser längs järnvägen och bygget går nu långsammare fram på grund av säkerhetsåtgärder.

Mellan Strängnäs och Härad har byggentreprenören hittat sprängmedel på tre platser längs järnvägen och bygget går nu långsammare fram på grund av säkerhetsåtgärder.

Foto: NCC Daniel Ring

Övrigt2017-05-10 14:33

Entreprenören NCC som bygger det nya dubbelspåret på sträckan mellan Strängnäs-Härad har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket efter att ha upptäckt odetonerat sprängmedel intill spåret där de bygger. Nu har företaget vidtagit säkerhetsåtgärder så att det gamla sprängmedlet inte ska detonera när de spränger eller schaktar.

– Det kan bli en explosion. Det beror på hur djupt hålet är och hur mycket sprängmedel det rör sig om. Det är en massa parametrar som påverkar, säger Ulf Wallin.

Sprängämnet kommer från när järnvägen byggdes i mitten av 90-talet och ligger kvar i berget. Det är vanligt att det ligger kvar sprängämnen efter tidigare byggen, enligt Ulf Wallin. Däremot är det ovanligt att sprängämnet, som inte självantänder, exploderar. För att det ska explodera krävs ganska stor yttre påverkan.

– Om man schaktar och drar med skopan finns det en risk att det blir gnistspridningar. Det händer en till två sådana olyckor per år i Sverige. Det är ytterst ovanligt men risken finns och vi måste hantera den enligt gällande lagstiftning, säger Ulf Wallin.

Det nya järnvägsspåret ligger djupare ned i marken än de äldre och det är när NCC kommit längre ned i marken som de påträffat sprängämnen tre gånger.

– Har vi hittat det tre gånger får man utgå från att det finns på fler stället och vi vidtar försiktighetsåtgärder hela vägen, säger Ulf Wallin.

Det innebär att NCC går försiktigare och långsammare fram, personalen håller sig på avstånd vid schaktning och maskiner är utrustade med skyddsglas.

Att sprängmedlet ligger kvar i marken beror, enligt Per Ahlenius på Trafikverket, antagligen på att allt sprängmedel inte detonerade när den förra entreprenören sprängde för järnvägen tidigt 90-tal.

– Det är svårt att lasta den gamla entreprenören utifrån de krav som gällde vid den tidpunkten. Att allt inte har detonerat kan ha att göra med de sprängämnen de använde på den tiden. De gjorde sannolikt inga fel, men i dag använder en entreprenör andra ämnen och metoder, säger Per Ahlenius.

Sträckan det rör sig om går mellan Strängnäs avfallsanläggning och Härad och är runt 200 meter lång och arbetet kommer där att gå långsammare med tanke på säkerhetsåtgärderna.

– Eftersom sträckan är så pass kort så ska det inte behöva påverka sluttiden, säger Per Ahlenius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!