Det var för drygt två veckor sedan som Gösta Karlsson, 77, gick igenom sin mejl. Då kom budskapet fram på skärmen – köp en ny Iphone X för bara nio kronor.
– Jag tänkte, det är ju bara nio kronor, det gör inget om jag förlorar dem. Sedan kunde jag sälja vidare mobiltelefonen till ett dyrare pris, säger Gösta Karlsson.
Han betalade med sitt bankkortsnummer. Problemet var bara att han loggade in och godkände betalningen med sitt bank-id.
Veckan efter drogs det 749 kronor från bankkontot – och ingen telefon kom.
– Det såg väldigt proffsigt ut allting. Det stod Apple, kontrollera orderstatus och spårningsnummer. Men klickade man in på länkarna kom man in på en sida där man bara kunde svara på massa frågor, ingenting om att spåra leveransen, säger Gösta Karlsson.
Han har mejlat företaget, bestridit summan och begärt pengarna tillbaka. En polisanmälan är även gjord.
– Men jag tror inte att det ger så mycket. Polisen har inte tillräckligt med resurser, ärendet kommer troligen att läggas ner, säger Gösta Karlsson som även har kontaktat sin bank.
– Jag frågade om de kunde stoppa betalningen, men de svarade bara att kontot finns i utlandet och att de inte kan göra något. De var väl medvetna om problemet och kände till andra liknande exempel, fortsätter han.
I dag har jag skaffat ett extra bankkort.
Gösta Karlsson
77-åringen kommer inte att göra om samma misstag igen och har gjort vissa åtgärder som han vill tipsa andra om.
– I dag har jag skaffat ett extra bankkort. Så nästa gång jag gör en affär, sätter jag in den exakta summan som behövs på det kortet och skickar iväg. Sen går det inte att rensa mitt konto, säger Gösta Karlsson.
Eskilstunabon är långt ifrån ensam om att ha blivit utsatt för bedrägeri på nätet.
Enligt Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket, är det ett relativt vanligt förekommande fenomen.
– Det händer tyvärr ganska ofta på sociala medier, sms eller mejl att folk blir lurade av olika erbjudanden. Gärna med stora välkända företag bakom som avsändare, säger Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsument Europa.
Men i stället är det ett blufföretag eller privatpersoner som i slutänden roffar åt sig pengarna från utländska konton som är svåra att spåra.
– Det som ofta händer är att man tecknar upp sig på någon form av abonnemang där pengar dras löpande. Det kan stå otydligt någonstans med väldigt liten text i villkoren, säger Karolin Kühn.
Det brukar stå tydligt och då får du svaret direkt.
Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsument Europa
Vad kan man göra som konsument för att skydda sig?
– Det är egentligen ganska enkelt. När man ser ett erbjudande som ser ut att vara för bra för att vara sant, då är det ofta det. Läs därför alltid igenom villkoren och var försiktig med att lämna ut dina kontouppgifter, fortsätter hon.
Ett vanligt exempel är bedrägerier på Facebook och andra sociala medier, där stora företag som Ica, Ikea, SF Bio eller Apple går ut med olika tävlingar.
Om du då har fyllt i dina uppgifter dröjer det inte länge förrän bankkontot kan vara länsat.
– Är du osäker kan du gå in på företagets egen hemsida och se om det står något om tävlingen. Det brukar stå tydligt och då får du svaret direkt, säger Karolin Kühn.