Sedan sommaren 2015 pågår arbetet med detaljplanen för att öppna Gredbyvägen vid Västermarksrondellen. Syftet att är att flytta över en del av trafiken från den hårt belastade Kungsgatan, men även från Tullgatan och Hamngatan.
[map type="google-maps" lat="59.37774709999999" long="16.490662199999974" zoom="15" view_type="roadmap" marker="true"]
För en kort tid sedan förekom uppgifter att Gredbyvägen skulle öppnas tillfälligt redan i vår i samband med de pågående VA-arbetena på Väster. Men så blir det inte. Konsekvenserna av en öppning kräver ordentliga analyser och det arbetet lär ta tid.
‒Vi har beställt en trafiksimulering av ett konsultbolag som ska visa hur trafiken påverkas i Eskilstuna om man öppnar upp och stänger av gator. Den ska vi få i början av mars, säger Sarita Hotti (S).
Hennes uppfattning är att en öppning av Gredbyvägen förutsätter att hela gatan först byggs om för att anpassas till nya trafikströmmar. Dessutom kommer den nya tågdepån generera en viss ökad trafikmängd och någon typ av staket kommer att behöva anläggas mot depån.
‒ Allt detta kräver att man tittar på hela området för att vi ska se vad som ska göras och hur det ska se ut. Därför är det inte vettigt att först öppna upp vid rondellen mot Tullgatan och sen bygga om gatan för då kommer man ändå inte fram där, säger hon.
Att Gredbyvägen kommer att öppnas har den politiska majoriteten redan beslutat. Frågan är när det kan ske.
‒Eftersom vi måste ta saker och ting i rätt ordning blir det försenat. Men vi har ett löfte från majoriteten att öppna Gredbyvägen för att förbättra trafiksituationen i Eskilstuna. Det troliga är att det kan ske i slutet av 2018 eller början av 2019.
13 miljoner kronor finns avsatta i den långsiktiga investeringsbudgeten för ändamålet men de pengarna lär inte räcka enligt Sarita Hotti.
‒Vi kommer att behöva begära mer pengar för att få till alla delar på ett bra sätt. Men hur mycket vet vi inte än.
Hon lovar också att man kommer att lyssna på den opinion som är motståndare till planerna.
‒Om man öppnar upp en gata som varit stängd och biltrafiken ökar så reagerar naturligtvis de som bor närmast. Och deras synpunkter ska vägas in i vårt beslut så att det blir så bra som möjligt både för dem och för trafiken.