Guif är toppen - enligt publiken

Guif har spelat åtta hemmamatcher hittills.
De har setts av 15 800 åskådare.
Ett snitt på 1 975 – alltså ex­akt lika många som under hela fjolårssäsongen.
Och med den noteringen toppar Eskilstunalaget publikligan.

Övrigt2009-12-23 06:15

Det gör att Mats Bengtsson som är sportrådets man i Guifs styrelse är synnerligen nöjd.

– Jag har stor respekt för publiken som stått ut trots att vi inte alltid har levererat på planen.

Budgeten håller

Utan att gå in på exakta siffror säger Mats Bengtsson att höstsäsongens notering håller budgeten:

– Jag minns inte den exakta siffran som vi la i budgeten men den var i alla fall inte 2 000 som vi nästan ligger på nu.

Som i fjol

I fjol var snittet 1 975 efter 13 matcher! Precis samma som Guif ligger på i dag.

– Jag tolkar detta som att vi har trovärdighet som förening hos såväl publik som sponsorer. Trots att vi inte har levererat vår produkt som önskat alla gånger har de ett fantastiskt tålamod, säger Mats Bengtsson och fortsätter:

– Därför har det varit viktigt för oss i sportrådet att visa att vi tar detta på största allvar. Vi har sålt en produkt som ska vara bra.

– Så en av anledningarna till att vi nyligen värvade ”Pava” Patrik Johanson var att markera vad vi vill.

Hoppas att det vänt

Efter tre raka segrar – dubbelt mot Skövde och en mot Sävehof – hoppas Mats Bengtsson att det har vänt även rent sportsligt och att ett slutspel vinkar om hörnet trots att det återstår en match i år (OV Helsingborg borta på söndag) och sedan tio till på nyåret.

– Publiksiffrorna i slutspelet ligger helt utanför budget och är en välkommen bonus, säger Mats Bengtsson.

Däremot ligger finansieringen av deltagandet i Cupvinnarcupen inom sportrådets befintliga budget.

Kontroll på pengarna

– Vi har stuvat om lite och blivit väldigt kostnadseffektiva. Sen har vi också några sponsorer som ställer upp väldigt bra för att hålla våra kostnader nere vid våra hemmamatcher med kost och logi bland annat för motståndare, domare och delegater, förklarar Mats Bengtsson som alltså tycker se sig en ljusning även på den ekonomiska fronten i Guif:

– Även om vi fortfarande släpar efter mot leverantörer har vi kontroll på ekonomin. Vi kan till exempel betala lönerna i rätt tid, men det tar tid att komma ifatt det likvidetsunderskott som klubben har dragits med i flera år.

Men alla vet att framgång föder framgång.

Så laget måste alltså fortsätta att flirta väl med publik som sponsorer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om