Mitt i ett hav av röda julstjärnor går två av de anställda på Gustafslunds handelsträdgård och sorterar bland odlingarna. De blommor som är redo för handeln lyfts bort och packas för transport. I de stora växthusen intill reser sig hyacinter och amaryllis. Lastbilar kör ut blomstren till varuhus och blomsterhandlare runt om i framför allt Mälardalen och länen runt omkring.
— Nu har vi fullt upp, säger Lena Karlsson som tillsammans med sina bröder Bo och Leif driver handelsträdgården.
De var deras farmorsfar som på 1930-talet startade verksamheten. Sedan dess har den vuxit successivt och är i dag ett företag med en omsättning på runt 65 miljoner kronor årligen.
Parallellt med allt julstök odlas också det som är företagets storsäljare - tulpaner. Tulpanlökarna köps från Holland och anländer till odlingarna i Hällby redan i augusti. De första blommorna har sedan några veckor tillbaka kunnat leveras ut till butiker. Annars sträcker sig den stora tulpansäsongen från jul till påsk. Innan säsongen är slut så har hela 20 miljoner tulpaner skördats. Det gör Gustaflunds till en av landets tre största tulpanodlare.
Jobbet i växthuset är väldigt säsongsbetonat vilket även avspeglar sig i kassaflödet. Under sommaren och de första höstmånaderna driver man upp blommorna och utgifterna långt mycket högre än intäkterna. Runt jul när både julblommor och tulpaner finns i butiken vänder det.
— Det är en lite annorlunda bransch på så sätt. Men vi har en bra dialog med vår bank, de vet att det är så här det fungerar, säger Lena Karlsson.
Blomstermarknaden i Sverige pressas av billigare blommor från Nederländerna där de riktigt stora tulpanföretagen finns. För att få företaget att vara lönsamt måste syskonen Karlsson ha en strikt kontroll över kostnaderna och jobba hårt för att få tillräckliga marginaler.
— Det är inte någon dans på rosor precis. Priserna på tulpaner står still samtidigt som våra kostnader ökar.
WEBB-TV: På ekuriren.se ger Lena Karlsson tips om hur du väljer rätt julstjärna och dessutom får den att överleva julen.