På vårterminen under det sista året på samhällsvetenskapliga programmet har eleverna som uppgift att starta ett integrationsprojekt. Läraren Ingela Berglund bjöd in flera personer med erfarenheter inom ämnet som fick berätta om sina verksamheter för eleverna.
‒Det var många som kom hit. Jag ville att eleverna skulle få höra deras idéer för att se om de fick uppslag till något eget som de tycker saknas, säger läraren Ingela Berglund.
Klassen skapade sedan grupper och drog i gång fem olika projekt med helt olika idéer men som alla skulle skapa integration.
En grupp elever anordnade en temadag för nyanlända elever då gamla elever med svenska som andraspråk kom till skolan och berätta om sina universitetsstudier. Några andra elever spelade in en dokumentärfilm då flyktingar fick berätta om sina liv.
Under måndagen hade eleverna i klassen förberett sig för att berätta om vad lärt sig under deras projekts gång.
Ett gäng tjejer i klassen började kalla sin grupp för "Sisterhood", deras projekt handlade om läxhjälp.
‒Språket är nyckeln till integration och vi ville hjälpa nyanlända med det. Först var tanken att hjälpa tjejer som går på introduktionsprogrammet, då vi tyckte att killar verkar ha de enklare att integrera, berättar Felicia Magnusson.
Efter några träffar berättar gruppen att killarna som gick i klassen de hjälpte också bad om hjälp när de kom på besök.
‒Då började vi hjälpa killarna också, säger Trifa Taleb Azizs och Julia Lindh fyller på:
‒Det är svårt att veta hur man ska lära någon språket. Men det kändes väldigt bra när man ser att någon förstår det man förklarar.
En annan grupp startade ett projekt som fokuserade på integration genom idrott.
‒Vi fick låna en idrottshall i Flen och har där testat olika sporter. Det har varit uppskattat och en av gångerna fick vi säga nej till folk som ville vara med för att vi redan var för många, säger Olle Hansson.
Killarna som startade projektet kallar de för "Idrott för alla" och under deras presentation tog de även med två av de som deltagit.
‒Jag visste inte vad basket var men jag provade nu och tyckte det var väldigt roligt. På introduktionsprogrammet har vi inte heller någon idrott alls, säger Aijan Abdulle.
Killarnas anledning till att de valde idrott var simpel.
‒Idrott är enkelt, det behövs samarbete och många tycker det är roligt, säger Olle Hansson.
När eleverna får frågan om vad de tar med sig från projekten finns det en återkommande punkt: vänskap.
‒Det känns bra att man nu säger hej till alla som deltagit nere i aulan. Man har fått många nya vänner, säger William Gisslander.