Han är både historien och framtiden på spåret

Sebastian von Schmalensée är Stockholms yngsta spårvagnsförare.– Det är mycket roligare att köra en spårvagn än en bil, säger han och även om favoriten vid Museispårvägen i Malmköping är en över 100 år gammal vagn ser han det som att han tar med besökarna på en resa med ett framtidens transportmedel.

Sommar är högsäsong för spårvagnarna i Malmköping. Men både under halloween och innan jul körs de också.– I december när vi kör brukar vi få ploga banan dagen innan och rensa bort snö i rälerna, annars spårar man ur. Och spetta bort is ur växlarna. Sist tog det elva timmar för fyra personer att förbereda, säger Sebastian von Schmalensée.

Sommar är högsäsong för spårvagnarna i Malmköping. Men både under halloween och innan jul körs de också.– I december när vi kör brukar vi få ploga banan dagen innan och rensa bort snö i rälerna, annars spårar man ur. Och spetta bort is ur växlarna. Sist tog det elva timmar för fyra personer att förbereda, säger Sebastian von Schmalensée.

Foto:

Övrigt2018-08-24 10:01

Under museispårvägens dag i Malmköping kommer Sebastian von Schmalensée att få chansen att visa upp spårvagnen som är en favorit: en öppen vagn från 1906. Även en paketvagn byggd 1901 kommer att visas upp.

– Den håller än, säger han och förklarar att det här är Sveriges äldsta elektriska spårvagn som går att köra med.

Den rullade i Stockholm en gång i tiden, huvudstaden som var en av Sveriges 13 spårvägsstäder. I och med högeromläggningen 1967 kom biltrafiken att växa snabbt och den sista innerstadsspårvagnen i Stockholm försvann.

Men 2018 tycker sig Sebastian von Schmalensée kunna se ljusa tider för spårvagnarna igen.

– Det är ett väldigt miljövänligt transportmedel, väldigt energisnålt och rullar mjukt, säger han, medan han kör ut spårvagnen från 1901 ur spårvagnshallen i Malmköping.

Det är museets äldsta vagn. Den yngsta är från 1950-talet.

Till vardags kör Sebastian von Schmalensée linje 7 i Stockholm, spårvagnarna som sedan 2010 rullar i reguljärtrafik från Kungsträdgården till ändhållplatsen Waldemarsudde, på Djurgården. Men från och med 3 september får han en längre sträcka att köra. Då är utbyggnaden av spårvägen klar och han kommer att köra ända till Klarabergsgatan.

– Det blir jättekul att få fortsätta upp dit, säger han och pekar på att diskussionen också finns att förlänga spårvägen i Stockholm ända till Ropsten.

– Det finns ett intresse för spårvagnar. I Uppsala har man gått ut och sagt att man ska satsa på spårvägstrafik, i Lund är man på gång.

I Göteborg, Norrköping och Stockholm rullar spårvagnar i reguljär trafik.

– Alla trafikslag behövs i samhället, men där en buss inte räcker till, men en tunnelbana blir för mycket, där passar spårvägen, säger Sebastian von Schmalensée och pekar på att det dessutom är ett transportmedel med en väldigt snygg design. Som står sig.

Vid Museispårvägen i Malmköping, som är Sveriges lokaltrafikmuseum och som drivs ideellt av Svenska Spårvägssällskapets medlemmar, finns ett 80-tal vagnar (varav cirka 20 är i kördugligt skick) från de gamla svenska spårvägsstäderna samlade (liksom ett 25-tal bussar). Nästa år har verksamheten varit igång i 50 år och Sebastian von Schmalensée ser inget som tyder på att intresset för spårvagnar skulle avta.

– Jag är här för att jag vill visa upp historien och visa hur det är att åka spårvagn. I dag har jag kör nio turer med glada besökare som visar sin uppskattning. Och det är annorlunda att köra spårvagn här än i Stockholm. Här vill folk hela tiden veta något nytt och de flesta frågar saker. Den vanligaste frågan är hur det kommer sig att det finns en museispårväg i Malmköping, eftersom det aldrig gått spårvägstrafik här historiskt.

Då många spårvägar lades ner i Sverige under 1950- och 60-talet fanns entusiaster som ville rädda vagnar från att skrotas. Det är dessa vagnar som hamnat här i Malmköping. Att Malmköping valdes ut beror på den nedlagda järnväg som finns här och som genom sin spårvidd passar att köra spårvagn på. De första vagnarna kom hit, strax efter högeromläggningen och första spårvagnsturen gick i juni 1969.

Sebastian von Schmalensée har varit med här i snart tio år. Det började med ett ungdomsläger 2009.

– Intresset för kollektivtrafik har alltid funnits. Det var roligt att komma till Malmköping.

Han blev biten, blev biljettör, sedan konduktör då han var 16 år och förare när han var 20 (för att sedan bli färdig förare i Stockholm vid 21 års ålder).

– Och nu är jag kommendant här i Malmköping och har i uppgift att hitta folk som vill vara aktiva och köra. Större trafikdagar, som museispårvägens dag den 25 augusti, är det många som vill tjänstgöra. Det är en rolig dag, med mycket besökare och många olika vagnstyper ute på spåren.

Sebastian tar ofta semester från jobbet som spårvagnsförare för att istället köra spårvagn i Malmköping.

Antalet aktiva i Malmköping är just nu 125. Det är flest män. Ordförande i Svenska Spårvägssällskapet är en kvinna, Mimmi Mickelsen.

Även om Sebastian von Schmalensée drar ner medelåldern på det aktiva är han inte ensam som ung och engagerad, och varje sommar fylls det på med nya intresserade genom juniorlägren för ungdomar mellan 12-18 år.

I sommar har också det internationella läger för tåg- och spårvägsintresserade ungdomar från hela Europa hållits i Sverige och i Malmköping.

Museispårvägens dag den 25 augusti och söndagen den 26 augusti, avslutar museispårvägens sommarsäsong. Men både under halloween och innan jul tas vagnarna ut och körs.

– I december när vi kör brukar vi få ploga banan dagen innan och rensa bort snö i rälerna, annars spårar man ur. Och spetta bort is ur växlarna. Sist tog det elva timmar för fyra personer att förbereda.

Men på spårvägens dag är det sannolikt bara att plinga i klockan som markerar avgång, styra kosan mot Hosjö och låta passagerarna hänga med på en resa i kollektivtrafikhistoriens tecken.

Sebastian von Schmalensée

Ålder: 21

Bor: Stockholm

Gör: Spårvagnsförare på linje 7 i Stockholm och engagerad vid Museispårvägen i Malmköping.

Favoritspårvagnar: En äkta Stockholmsmustang, det är en fin vagnstyp, och de öppna vagnstyperna där förare och konduktörer stod ute och körde.

Favorithållplats: Waldemarsudde på Djurgården i Stockholm

Aktuell: Kör spårvagn under museispårvägens dag i Malmköping den 25 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!