Han hjälper kunder i Europa att hitta rätt samlarbil

Daniel Lindell är bilmekanikern som sadlade om och blev bilmäklare. Nu hjälper han kunder över hela Europa att hitta exklusiva samlarbilar i Skandinavien.– Bilarna är fortfarande lite billigare här vilket förklarar investerarnas intresse.

Näshultabon Daniel Lindell är fordonsmäklare som nischat in sig på marknaden för exklusiva samlarbilar. Han letar upp bilar i Skandinavien som är eftertraktade av kunder från hela Europa. Här står han vid en Ferrari 348 TS årsmodell 94. Bilen finns på Classic garage i Eskilstuna som drivs av Oscar Gyllhamn, en av de aktörer som Daniel har mycket samarbete med.

Näshultabon Daniel Lindell är fordonsmäklare som nischat in sig på marknaden för exklusiva samlarbilar. Han letar upp bilar i Skandinavien som är eftertraktade av kunder från hela Europa. Här står han vid en Ferrari 348 TS årsmodell 94. Bilen finns på Classic garage i Eskilstuna som drivs av Oscar Gyllhamn, en av de aktörer som Daniel har mycket samarbete med.

Foto:

Övrigt2018-01-13 10:35

Marknaden för veteranbilar har skjutit i höjden och prisutvecklingen för vissa modeller har nått nivåer som få trodde var möjliga för bara några år sedan. Riktigt exklusiva bilar som tillverkats i relativt små serier har alltid haft en hög prislapp och lockat investerare. Men samlarnas intresse riktas nu också mot äldre bilar som producerades under 60- och 70-talet och nu betingar priser på hundratusentals kronor.

– Det handlar väldigt mycket om trender i den här branschen. Nya generationer bilköpare har minnen och referenser till specifika modeller och dessa kan sticka i väg ordentligt i pris. Samtidigt kan priser på bilar som publiken börjar tycka är för gamla och gubbiga sjunka. En del 50-talsbilar som tidigare var dyra börjar det bli riktigt svårt att bli av med och även vissa av 60-talsbilarna är småsega, säger bilmäklaren Daniel Lindell.

Bilintresset har han haft hela livet men yrkesmässigt är han säljare i grunden. I takt med mekande av egna och andras bilar blev han så småningom självlärd bilmekaniker inriktad på framför allt äldre engelska bilar.

[fakta nr="2"]

År 2010 klev han in som partner i den legendariske bilprofilen Åke Carlssons verkstad i Sparreholm men trappade ner på engagemanget för att i stället ägna sig åt bilmäklandet i det egna företaget på heltid.

Kontoret har han i hemmet i Näshulta men kunderna är från hela Europa och även USA. Det hela började med att han blev kontaktad av ett europeiskt företag som ville ha hjälp att hitta en viss bilmodell åt en kund. Och uppdragen blev snabbt fler.

– Det blev så pass mycket att göra efter ett tag att det inte finns någon tid att vara i verkstaden längre. En annan anledning var att det inte gick att hitta några nya unga bilmekaniker att anställa till verkstaden. De vet inte hur man lagar äldre bilar, de tror att man kan koppla in datorn för felsökning i en gammal Jaguar.

Nu förmedlar han veteran-, special- och sportbilar med ett värde från 100 000 kronor upp till 10 miljoner. Någon marknadsföring behövs inte, det värdefulla kontaktnät han har byggt upp växer med mun mot mun-metoden.

– Inför starten hade jag gjort i ordning en ganska fin hemsida men så var det en engelsman i branschen som sa åt mig att det inte var någon bra idé. Och han hade rätt, det här är inte en särskilt publik verksamhet. Både köpare och säljare vill ofta ha diskretion.

Uppdragen kommer till största delen från bilhandlare i Europa.

– De är proffs och vet vad det handlar om. De litar på mina bedömningar av bilens skick och värde. Nyligen hjälpte jag en kund från England som i sin tur har en kund som ville ha en gul Lotus Elan. Jag hittade en som stod i Norge som jag besiktigade och förhandlade om priset med säljaren.

Priserna på många eftertraktade modeller är fortfarande högre nere på kontinenten än i Skandinavien.

– Det är det jag lever på, säger Daniel Lindell som har fullständig koll på olika modellers prisutveckling.

Köp inte en bil som du tror att du kan fixa själv. En felaktigt renoverad bil är inte värd någonting.

Daniel Lindell

Bland privatpersoner som står i färd att sälja en bil finns däremot en klar tendens att överskatta värdet menar han.

– De har ofta utgått från vad folk har satt ut för pris på olika annonsforum. Men annonser är fulltständigt ointressant som prisindikator. Och även vid stora bilauktioner ligger prisbilden ofta för högt. Då får köparna vänta i många år innan investeringen lönar sig.

Här kan den första generationen av Porsche 911 (årsmodell 67-73) tjäna som ett tydligt exempel.

– Det är egentligen en dussinbil men investerarna köpte den och priserna tredubblades på bara två år. Privatpersoner som hängde på och köpte i sluttampen för nästan en miljon kronor trodde att de skulle kunna tälja guld. Men marknaden mättades och nu har priset gått ner med nästan 25 procent.

Andra segment där priserna legat för högt är de i Skandinavien så populära amerikanarna från 50- och 60-talet.

– De är fullständigt stendöda nere i Europa och det är många i Sverige som kommer att bli djupt besvikna när de ska sälja bilen om några år. Likadant är det med exempelvis Jaguar E-type, de har rasat radikalt.

[fakta nr="1"]

Omvänt finns det prisraketer bland mer ordinära bilar. En pågående trend just nu är ett ökat intresse för det fåtal äldre bilar som är orenoverade men i bra skick.

– Där börjar det röra på sig ordentligt. För några veckor sedan köpte jag en folkvagn från 1950, aldrig renoverad, helt original med full historik som såldes för nästan en halv miljon. Alfa Romeo från 70-talet börjar också komma upp i astronomiska summor. För en Bertone coupé får man lätt en halv miljon. För några år sedan kostade de 30 000 kronor och då fick man två reservdelsbilar på köpet.

Vilka är då hans uppdragsgivare, de som har pengar över för att investera i dyra bilar med förhoppningar om en framtida värdestegring.

– Ett typiskt exempel är en kund från Tyskland som jag hjälpt, en privat samlare som tjänar relativt mycket pengar på sitt civila yrke. Han köper bilar i stället för traditionell konst och leker på det sättet med pengarna själv i stället för att bara låta banken göra det.

För den som funderar på att investera i en samlarbil ger Daniel Lindell rådet att tänka igenom affären ordentligt så att inte privatekonomin belastas för hårt.

– Och köp inte en bil som du tror att du kan fixa själv. En felaktigt renoverad bil är inte värd någonting.

Bilar som kommer att öka i värde

Bilmodeller som Daniel Lindell tror kommer att öka i värde de närmaste åren (förutsatt att de är orenoverade och i bra skick).

Jensen Interceptor

Golf GTI Mk1

Peugeot 205 GTI Mk1

Lancia A112 Abarth

Jaguar XJ6 Coupe

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!