Här är fällorna som kan drabba äldre

De utgör en fjärdedel av Sveriges befolkning och har identifierats som en särskilt utsatt konsumentgrupp. Men en grupp 65-plussare i Eskilstuna tar sig an utmaningarna med utbildning. De vill ligga steget före telefonförsäljarna och lurendrejarna.

Konsumentvägledaren Christine Fransholm bjöds in av en grupp pensionärer som vill ligga steget före som konsumenter.

Konsumentvägledaren Christine Fransholm bjöds in av en grupp pensionärer som vill ligga steget före som konsumenter.

Foto:

Övrigt2017-10-26 04:06

Föreläsningssalen på Seniorcentrum i Eskilstuna är i princip fullsatt. Det är pensionärsorganisationen SKPF som anordnar sitt torsdagscafé. Dagens ämne att fördjupa sig i är konsumentfrågor.

– Ni i gruppen 65 plus utgör 24 procent av befolkningen och är en av grupperna som Konsumentverket vill att vi fokuserar på, säger Christine Fransholm.

Christine Fransholm är konsumentvägledare i Eskilstuna kommun. Hon är den som bjudits in att hålla i föreläsningen.

Genom att studera olika målgrupper utifrån olika livsfaser har Konsumentverket identifierat vilka grupper som är mest utsatta och sårbara. Gruppen 65 plus är en av dessa. På en av de första presentationsbilderna i Christine Fransholms föreläsning syns olika anledningar till varför. Det händer nämligen mycket för den här gruppen.

Att gå i pension till exempel ändrar kanske inte bara de ekonomiska förhållandena utan även de sociala. Familjesituationen är en annan sak som förändras, den ökande risken för att drabbas av sjukdom och funktionsnedsättningar är en annan faktor som spelar in.

– Många lever i ensamhushåll och då har man ingen att bolla tankar med, säger Christine Fransholm.

– Men det är också lugnare för man har ingen att bråka med, viskar en av åhörarna till en annan lite skämtsamt.

Det är främst tio marknader som äldre upplever som problematiska enligt Konsumentverket. I listan syns bland annat telefoni, internet och resor. En gemensam nämnare blir snabbt tydlig. Det handlar ofta om abonnemang.

– Jag hade kontakt med en man härom veckan. Han hade kommit ut ur en butik med tre olika abonnemang.

Christine Fransholm lyfter ett varningens finger för påstridiga försäljare, både i fysiska butiker samt de som ringer för att sälja olika abonnemang.

– Säg inte ja till något över telefon. Och välj själv när du vill gå in i en butik om du vill handla där.

Tre problemmarknader för 65-plus

Konsumentverket har hittat tio marknader som är särskilt problematiska för äldre. Här tittar vi närmare på tre av dessa – och på lösningarna.

Fast telefoni

Problem: Det finns många olika tjänster och avtalsformer att välja på, allt från fast telefoni via telefonjacket till IP-telefoni. Det är lätt att hamna i en så kallad abonnemangsfälla och kanske råka låsa sig vid något man inte behöver eller något som inte ens fungerar som du tänkt. För äldre kan det exempelvis vara viktigt att ett trygghetslarm fungerar via den telefoni man väljer.

Lösning: Ligg steget före. Fundera över vilka behov du har och läs sedan på. På sajten hallåkonsument.se finns flera punkter att fundera över, likaså på Telekområdgivarnas sajt.

Den som inte har tillgång till internet kan ringa till Telekområdgivarna och fråga om råd när det gäller telefoni. De nås på 08-522 767 00 och har telefontid mellan 9.00-12.00.

Tänk på att rådgivarna inte får tipsa om namn på operatörer eller abonnemang, utan mer fungerar vägledande.

Läs mer:

Hallåkonsument om telefoni

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om