I år räknar man med att den första etappen i ombyggnaden av Gredbyvägen och Ståhlbergsvägen påbörjas. Och även om detaljplanen som är framtagen är överklagad av flera boende i området, som inte vill se Gredbyvägen öppen för genomfart, så räknar man ändå med att arbetet kan börja.
– Det är flera detaljer som måste åtgärdas med Gredbyvägen i alla händelser, säger Anders Enesved, chef på projektering och GIS på Stadsbyggnadskontoret i Eskilstuna
– I dag finns det ingen ordning alls på parkeringsplatserna bland annat.
En första etapp som ska åtgärdas sträcker sig från Ståhlbergsvägen fram till och med Energimyndigheten. Hur en andra etapp ser ut, eller exakt vad den omfattar, vet man först efter det att frågan är avgjord om vägen öppnas för genomfartstrafik eller inte.
Ett projekt som garanterat kommer att påverka vägvalet för många bilister är en planerad reparation av Gasverksbron. All trafik stängs av till sommaren.
– Hur lång tid det arbetet tar vet jag inte i dag.
Och det går inte att stänga av för en fil i taget?
– Nej, bron stängs helt under arbetet.
Det tredje projektet inväntar att nya högskolan blir klar. I dag medför byggandet att framkomligheten är begränsad, men så snart invigningen av Mdh är över startar ombyggnaden av Hamngatan.
– Här pågår ett gestaltningsarbete som kanske kan bli klar om en dryg månad. Jag kan inte säga så mycket om det arbetet, men jag vet att det finns tankar från det jobb som genomfördes omkring 1999 och 2000, när större delen av Hamngatan gjordes om, som aldrig blev av då.
Det handlar om den kortare del av Hamngatan där den strax övergår i Tullgatan.
– Det har väl hänt en hel del under de här sista 20 åren, men en del är kanske värt att slå vakt om också.
Parkeringsplatsen mitt emot nya högskolan ska också byggas om.
Om man jämför 2019 med fjolåret så ser det ut som om det blir avsevärt mindre störningar för trafikanterna. Och det blir inget alls som påminner om den olyckliga kollisionen mellan en avstängd Tegelbruksgatan och väldigt begränsad framkomlighet på Kyrkogatan.
– Nej, riktigt så blir det nog inte i år.
I övrigt är det här året då etapp 2 av nya Kungsgatan ska bli klar. Något som butiks- och restaurangägare lär applådera.
– Om inget oförutsett inträffar så ser det ut som om vi blir klara lite tidigare än det planerade november, säger Anders Enesved.
Och när det gäller den sista etappen av utbyggnaden av cykelvägen österut - den mellan Ärla och Eklången - så är den klar redan.
– Det återstår bara några skyltar som ska upp.
Om det sedan blir någon fortsättning av byggandet av cykelbanan ända till Åkers Styckebruk hänger helt på om den politiska majoriteten i Eskilstuna får sina kollegor i Strängnäs kommun att nappa på idén.