Miljöpartisten Gustav Fridolin var i Eskilstuna för att träffa skolpolitiker, förvaltningschefer och andra aktörer inom skolan i Sörmland, för att prata om hur svenska skolan ska fungera bättre.
Men innan själva mötet passade utbildningsministern på att äta lunch tillsammans med eleverna på Årbyskolan i Eskilstuna.
– Det är roligt att prata med elever och träffa dem som det verkligen handlar om, säger Gustav Fridolin (MP).
Det var inte alla som vågade sätta sig vid ministerns bord i matsalen men några nyfikna slog sig ner och pratade skola. Fridolin och eleverna hann avverka frågor om allt från skolmat till lärarbristen.
– Vi har haft många vikarier och det har lett till att vi inte riktigt gjort de vi ska. Det är bra att han är här och ser hur vi har det, säger Amanda Boutros som går i åttan på Årbyskolan.
Gustav Fridolin är inte förvånad över att eleverna lyfter lärarbristen som ett problem. Han menar att läraryrket inte har prioriterats tillräckligt under en väldigt lång tid och att högre löner och en förbättrad arbetsmiljö är nyckeln för att uppvärdera yrket.
– Vi måste satsa – och satsar på det. Vi måste se till att lärare får tid för sitt jobb. Vi behöver anställa fler lärarassistenter som kan avlasta läraren så de får mer tid med eleverna.
När det gäller lönefrågan anser Fridolin att kommande satsningar från staten ska gå till alla lärare och inte bara till en viss grupp som det blev vid det senaste lönelyftet. Då fick förstelärarna, som redan har högre lön, en stor del av påslaget vilket skapade löneklyftor.
– Om en lärare utvecklas ska det synas i lönekuvertet. Som det är nu är enda sättet för att få högre lön att byta jobb och så kan vi inte ha det, säger utbildningsministern.
Eskilstunabesöket är en del i hans så kallade skoldialog där han hoppas samla in erfarenheter från kommunala företrädare inom skolvärlden. Fokus i år är hur alla elever ska nå behörighet till gymnasieskolan.
– Det är ett arbetsmöte. Vi pratar om vad vi kan göra för de elever som har det allra tuffast i dag. Vi måste stärka elevhälsan och få fler lärare att utbilda sig till specialpedagoger som kan möta elever som behöver extra stöd. Det handlar om att komma fram till hur vi ska arbeta tillsammans mellan stat och kommun, säger Fridolin.