En bild på flera förpackningar vodka och bredvid bilden en text: Utkörning finns med extra kostnad!!
Instagramkontot som lagt upp bilden har utgångspunkt i Eskilstuna och har runt 1500 följare. Enligt kontots bilder kan man här, helt öppet, köpa både vodka, whiskey och knogjärn. Vodka finns alltid inne, meddelar säljaren.
De flesta av följarna är unga privatpersoner eller liknande konton som köper och säljer saker som kläder, smycken, alkohol och tobak. I kommentarsfälten till bilderna efterlyser "säljarna" saker de är intresserade av att köpa eller uppmanar folk att höra av sig till dem privat om vad de vill ha "så fixar vi det", som många användare skriver.
– Alkoholen är oftast riktad mot ungdomar. Säljarna erbjuder fri utkörning och kan erbjuda extra mycket på lov och så vidare. Sättet de styr verksamheterna på är mycket raffinerat, säger Annika Ljung, gruppchef på narkotikagruppen Södermalm i city i Stockholm.
En användare som har direkt kontakt med ett Instagramkonto i Eskilstuna har öppet lagt ut en bild på vad som ser ut som en bit hasch och ett telefonnummer kunderna kan ringa om de vill ha "B" – smeknamnet för narkotika.
– Narkotika på internet är inget storstadsfenomen utan tittar man på kranskommuner till Stockholm eller på mindre orter så köper man kanske mer på internet. Precis som man köper något på nätet om en butik inte finns i stan. Känner man ingen langare eller inte vet var man kan få tag i det är det enklare att gå in och köpa på nätet, säger Annika Ljung.
För snart två år sedan uppmärksammade P4 Stockholm att flera Facebookgrupper, vars namn var nästintill identiska namn med de instagramkonton Eskilstuna-Kuriren granskat, sålde narkotika, alkohol och vapen öppet till unga. Flera medier har sedan rapporterat att unga relativt enkelt kan köpa alkohol på nätet.
– Vi har grupper som jobbar mot det här och vi gör tillslag. För inte så länge sedan gjorde vi ett stort tillslag mot folk som köpt på Darknet till exempel. I många av fallen är huvudannonsören, som Instagram, inte i Sverige och då kan det vara svårt att få ut information om vem som står bakom dessa konton.
Blocket har med hjälp av Facebook sedan tidigare tagit bort drygt 100 Facebookgrupper som på olika sätt använt Blockets varumärke och nu kommer det arbetet rikta sig mot Instagram, enligt Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket.
– Vill man förekomma rättsliga påföljder eller skadeståndsanspråk så rekommenderar vi dem att ta bort våra logotyper eller varumärke från sina konton, säger Thomas Bäcker.
– Det dummaste du kan göra som hälare är att lägga ut stulna saker på vår sida. Då dokumenterar du din kontakt med det här godset genom betaluppgifter och digitala fingeravtryck som vi enkelt kan dela med polisen.
På Blocket kan varje annons anmälas och den granskas då och tas eventuellt bort. De har även gjort det omöjligt för annonsörerna att sälja vissa produkter, som tvål och kosmetika, för att det ofta förekommer stöldgods eller kopior.
– Vi vet att vårt arbete att bekämpa och försvåra försäljning av stulna saker har blivit så pass etablerat att många undviker oss i de här sammanhangen och använder sociala medier. På ett sätt vill vi inte att vårt varumärke ska kopplas till det här, å andra sidan känns det som ett kvitto att vi lyckas med arbetet på vår sajt, säger Thomas Bäcker.