Det är knäpptyst i klassrummet. Eleverna i klass 6:a sitter utspridda. Några har slagit sig ner bland en hög av kuddar i hörnet, ett par andra vid fönstret och några sitter för sig själva.
‒Sen en tid tillbaka har vi testat att ge eleverna en större frihet med att välja var de sitter när de arbetar. Vi har inte längre bestämda platser utan eleverna får flytta runt lite som de vill, berättar läraren Louise Carlsson, som har arbetat som lärare på skolan i fyra år.
På morgonen börjar klassen med att läsa i 30 minuter. Alla sitter vid en dator med hörlurar på.
‒Det har blivit bättre sen vi började med de fria placeringarna. Det är också ett förebyggande syfte för eleverna inför högstadiet där de får ett större ansvar, säger klassläraren.
Efter läsningen är det mattelektion. De inleder med något de kallar för 100-klubben, en övning i multiplikation.
‒Vi gör de här ganska ofta. Vissa elever är mer tävlingsinriktade än andra, vi låter de göra testet på tid medans andra väljer att inte göra det, säger Louise Carlsson.
När övningen är över tar läraren ordet och går igenom några mer komplicerade exempel på tavlan. Hon pratar väldigt tyst men hörs ändå tydligt i klassrummet. Med hjälp av en mikrofon och högtalare i den bakre delen behöver hon inte höja rösten under lektionerna.
‒Det är en ny hörhjälp vi har implanterat. När barnen inte hör kan de börja väsnas och det leder till ännu mer stoj som ökar oron i klassrummet, det här är ännu ett steg vi gör i digitaliseringen för att få en bättre skolmiljö för alla, säger rektorn Carolina Eriksson.
Carolina Eriksson har varit rektorn på skolan sedan 2015 och är utöver det även rektor på Kyrkskolan.
‒Det är en väldig skillnad i arbetet från när jag började tills nu. Vi har helt nya lokaler och arbetsredskap, något som är få förunnat i Sveriges skolor i dag, säger hon.
När hon blickar tillbaka under renoveringsperiod är det med en positiv känsla om en välfungerande verksamhet.
‒När vi fick flytta in i mindre lokaler under förra året fick vi alla kavla upp ärmarna. Vi visste att det var under en tidsbegränsad period som det skulle vara under de förhållandena, säger hon och fortsätter:
‒Jag är väldigt stolt över all min personal som har arbetat sig igenom det här. Alla elever som har varit så flexibla och deras föräldrar som har varit förstående.
Under onsdagen väntar skolan fortfarande flyttlass med nya möbler till några klassrum.
‒Snart är allting på plats och vi kan börja lägga vårt fokus på rätt saker. Bruksskolan har under de senaste två åren gått från att vara en väldigt homogen skola till att ha 38 procent månkulturella elever. I och med det har vi fler resurser i klassrummen - en elevstödjare och en språkstödjare, säger rektorn.
Två av eleverna som går sitt sista år på skolan är Fares Bazara och Amelia Malm. De är båda 13 år och går i sjätte klass, nästa år ska de byta skola.
‒Jag ska börja i Eskilstuna. Vår klass är väldigt bra och nästan alla är bra kompisar, sen kommer jag sakna vår lärare, berättar Amelia Malm.
Fares Bazara håller med sin klasskamrat och ser även fram emot att byta skola till Flen.
‒Vår klass åker redan till Flen en gång i veckan och har hemkunskap. Det är väldigt roligt att komma dit, säger han.