Klassisk broderiteknik, blåvita mönster, handvävda mattor får ett uppsving under våren och hör och häpna kan även den gamla bonaden dyka upp på väggen där hemma. Men nu i starka färger som neongrönt eller en klick av chockrosa.
Den mer hemvävda stilen hittar vi under trendtemat Nordic folk, en av fyra teman som tar upp det allra senaste inför våren. Här finns som sagt mycket broderi, tradition och hantverk. Men formspråk och kreativitet från forna tider krockar också med oväntade tekniker och udda materialkombinationer. Vad sägs om en flätad väska i läder, som man kan tro är av näver till exempel?
– Det är en ung generation formgivare som lånar från slöjden, sade Lotta Ahlvar under ett trendseminarium som hölls under den stora inrednings- och formmässan Formex i mitten av januari.
De tre andra temana som ska sätta trenderna för år 2015 har med ordning och reda, sport och nya material tillsammans med återanvändning att göra.
– I Nordic neat lämnar vi verkligen ljust och fräscht bakom oss, säger Lotta Ahlvar.
I stället hittar vi en färgskala med nyanser i rött och turkos som blandas med gräddvitt, beige och brunt. Prydligheten är av vikt och rätt sak på rätt plats ledord. Här hittar man många grafiska mönster och tvåfärgat medan nästa trend, Nordic motion, blandar färger hipp som happ.
– Färg, färg, färg! Gatukonstens färger och formspråk leker sig in, liksom sportens värld som tar steget in i inredningsbranschen.
Lotta Ahlvar relaterar till företag som Facebook och Google som "jobbar i saccosäckar" som hon skämtsamt uttrycker det och kopplar till att en gunga i vardagsrummet är riktigt hett.
Temat Nordic essence handlar mer om vad vi väljer för material, och då nya material. Biobaserade restprodukter från industrin blandas till olika kompositer som kan likna plast, keramik eller porslin. Men är kanske gjort av äggskal, sojabönsmassa, kaffe eller kokos!
– Att tänka hållbart är egentligen den viktigaste trenden vi har, säger Lotta Ahlvar.
Och går man då igång på nya trender, tänk till på vad du kan göra med det du har. Omvandla, redesigna, ge bort eller leta upp någon köp- och säljsajt.
– Det bästa är att använda det man köper så länge som möjligt.