Höga kostnader en cykelbroms

Det våras för den sörmländska cyklismen – inte minst som miljöpåverkare. Men vägen där cykeln drar sitt strå till den fossilfria stacken är mycket lång och mycket kostsam.

Vad behövs för att fler ska cykla i Strängnäs kommun? Tuula Carlsson, 65, pensionär, Strängnäs:"Det är ganska bra cykelvägar i Strängnäs, men lite fler anhalter med små sevärdheter och utspridda fik vore trevligt."

Vad behövs för att fler ska cykla i Strängnäs kommun? Tuula Carlsson, 65, pensionär, Strängnäs:"Det är ganska bra cykelvägar i Strängnäs, men lite fler anhalter med små sevärdheter och utspridda fik vore trevligt."

Foto:

Övrigt2017-04-04 04:03

En utbyggd cykelinfrastruktur anses av många bedömare ha goda möjligheter att bidra till målet 2030 om ett kraftigt minskat beroende av fossila bränslen inom transportsektorn.

planerna för sträckan Eskilstuna–Sundbyholm. Det är det enda högprioriterade regionala objektet i cykelstrategin som är aktuellt för byggstart. Dit har det tagit fem år att komma. Den beräknade kostnaden har stigit från drygt 16 miljoner kronor till 34.

Svårigheterna till trots ser Fredrik Högberg, särskilt inom länets tätorter, ett stort sug efter utbyggda möjligheter att cykla.

– Behovet är stort och investeringarna har över tid ökat. Så vi har inget att skämmas för.

54 miljoner som gynnat länets cyklister

2010–2015 investerades i länet 54 miljoner kronor i gång- och cykeltrafik. Kommunerna stod för ena hälften, den andra finansierades av Trafikverket genom Regionförbundets transportplan.

Den övervägande delen av pengarna har använts i bidrag till vägnät där kommunen är väghållare. De objekt i cykelstrategin som på så sätt har förverkligats är: Nyköping–Oxelösund, Strängnäs–Abborrberget, Strängnäs–södra Strängnäs och Eskilstuna–Ärla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om