Jag disputerade 1997 på en avhandling om tre stora företags miljöstrategier - Volvo, The Body Shop och Tarkett. Sedan dess har debatten om hållbar utveckling kommit in på mer sociala frågor, vilket också har påverkat min forskning.
Vad är ditt senaste forskningsprojekt?
- Det startade 2009 med många inblandade forskare i olika delprojekt på Linnéuniversitetet, Linköpings universitet och på Mälardalens högskola. Jag ville kika mer på det sociala ansvaret i kombination med att man som företagare också tar en miljöhänsyn. Jag valde att gå vidare med ett litet företag och har studerat Sandhya Randbergs textilföretag Oria som har sin bas i Västerås och importerar från Indien.
Du följde med Sandhya Randberg på en resa till Indien när hon besökte textilfabriker och bomullsodlare. Hur var det?
- Det var otroligt nyttigt att få se den världen med egna ögon. Det ger aha-upplevelser som du inte kan få på något annat sätt än om du har upplevt det själv och det gav reflektioner som helt klart har varit nyttiga i min forskning. Jag visste inte hur tufft det var att göra affärer i Indien, särskilt när man som entreprenör vill göra etiskt försvarbara affärer. Det kan bli krockar om man som företagare har en sorts ideell organisations logik i grunden (en slags Fairtrade-menatlitet) som drivkraft i företagandet samtidigt som man faktiskt måste kunna livnära sig på sitt företag.
I vilken fas av forskningen är du nu?
- Jag lägger sista händerna vid ett bokkapitel som ska skickas in under april i år. Det kommer att ingå i en bok som handlar om samhällsentreprenörskap och där olika författare från vårt projekt OSIS presenterar sina projekts resultat. Boken som heter Societal entrepreneurship: Positioning, Penetrating, Promoting beräknas komma ut under början av 2013 på det engelska förlaget Edward Elgar.