Invigningen närmar sig för nya vintertåliga tåg

I Tillberga utanför Västerås råder febril aktivitet. Här, på schweiziska tågtillverkaren Stadlers depå, testas och finslipas tågens olika funktioner. Under nattliga provkörningar testas bromsarna med tvärnitar på såpad räls. Snart gör de nya mälartågen entré på de sörmländska spåren.– Man har köpt de bästa tågen man kan få för pengarna, säger Walter Neureiter, vd för Stadler Sverige.

Walter Neureiter, vd på Stadler Sverige och Jens Aspenberg, tekniker och samordnare för typtesterna ombord på ett av mälartågen.

Walter Neureiter, vd på Stadler Sverige och Jens Aspenberg, tekniker och samordnare för typtesterna ombord på ett av mälartågen.

Foto:

Övrigt2019-01-21 05:05

I juni premiärvisades det första nya mälartåget med pompa och ståt på centralstationen i Stockholm. En märkbart nöjd Monica Johansson (S), ordförande för regionstyrelsen, konstaterade att sörmlänningarna kunde se fram emot "moderna, komfortabla och säkra tåg". Från och med i år kommer mälartågen att sättas in i trafik och successivt fasa ut SJ:s gamla loktåg på flera viktiga sträckor i länet.

Sedan dess har ytterligare fem av totalt 33 beställda tåg gjort resan från tillverkaren Stadlers fabrik i Schweiz till depån i Tillberga. Här pågår typtester av olika funktioner på de nya tågen inför trafikstarten senare i år.

– Det är en beprövad tågtyp som går på flera håll i Europa – i Norge har vi levererat 100 fordon – men vi måste förstås testa så att allt funkar även på svensk räls. Mälartågen är särskilt anpassade till det nordiska klimatet med snö och isbildning. Vid viltolyckor kan frontdelarna snabbt bytas ut så att tågen kan lämna verkstaden samma dag. Det är en specialare för Sverige, säger Walter Neureiter.

Redan under våren 2018 påbörjades tester i Wien i så kallad klimatkammare, ett utrymme där klimatet kan regleras från sträng kyla till brännande hetta. Under sommaren, efter att de första tågen anlänt till Sverige, flyttade testerna till Tillberga och har fortgått sedan dess. Successivt betas punkterna i Transportstyrelsens långa kravlista av för att tågen ska vara godkända och körklara lagom till sommarens trafikstart.

– Det handlar om allt från att dörren ljuder vid stängning till att tåget går att bromsa. Allt gås igenom. Som det ser ut nu är det inga konstigheter. Tågen kommer kunna sättas in i trafik som planerat.

[fakta nr="1"]

Det är mycket som ska testas, kalibreras och finslipas. Testerna är fördelade på tre olika tåg och inkluderar bland annat bromsar, strömavtagare, gångdynamik och det interna kommunikationssystemet. Under nattliga provkörningar runtom i Mälardalen testas kurvor med olika hastigheter för att se hur tåget beter sig. På spår preparerade med vatten och såpa testas bromsarna med plötsliga och kraftiga inbromsningar.

Enligt Walter Neureiter kan sörmlänningarna se fram emot moderna, högkvalitativa och framförallt driftsäkra tåg. Driftsäkerheten mäts här som ankomst inom fem minuter från beräknad ankomst enligt tidtabell, externa faktorer såsom nedriven kontaktledning, växelfel eller viltolycka borträknat.

– Det är otroligt driftsäkra tåg. På våra andra tåg som till 95 procent liknar de nya mälartågen är driftsäkerheten 99,8 procent. I Sverige har vi levererat MTR-tågen som trafikerar Stockholm–Göteborg. Där har vi snart fyra år med hundra procent tillgänglighet. Man kan aldrig undvika externa problem men tågen är väldigt driftsäkra. Man har köpt de bästa tågen man kan få för pengarna, säger han.

Med tanke på den senaste tidens väder blir det en sista kontrollfråga innan avresa från Tillberga. Klarar tågen en sörmländsk snöstorm?

– Det gör de. Lätt.

Här är de nya mälartågen

• Fyravagnars dubbeldäckartåg av typen Stadler DOSTO Mälartåg

• Längd ca 105 meter (motsvarande SL:s pendeltåg X60 och SJ:s snabbtåg SJ3000)

• Inredning anpassad för arbets- och vardagsresor med restider på 1-2 timmar. Komfortabla ställbara stolar med arbetsbord, eluttag, läslampa, bagageutrymme och wifi

• Luftkonditionering, golv- och väggvärme

• 333 fasta sittplatser per tåg (+24 fällstolar)

• Möjlighet att sammankoppla och köra upp till fyra tåg. Trafiken planeras bedrivas med enkla eller dubbla tågsätt

• Maxhastighet 200 km/h vilket de kan uppnå på Svealandsbanan mellan Södertälje och Stockholm, dock inte på Nyköpingsbanan som är för kurvig

• 0–100 hm/h på 33 sekunder

• Dimensionerade för att klara långa perioder av 40 minusgrader och 80 centimeters snödjup samt 35 plusgrader.

• Kortare inbromsnings- och accelerationsförmåga än föregångare, vilket innebär att restiden kortas

• Generöst med flexyta – fällbara stolar möjliggör för större bagage samt upp till sex cyklar per tåg

• Tre toaletter, varav en anpassad för resenärer med funktionsnedsättning

• Tjänstekupé, förarhytt enligt europeisk norm (EUROCAB) med alkolås och förarhyttsdörrar

Källa: Mälab

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!