Affärsliv träffar Jan Persson i Kilenkryssets pampiga huvudkontor i Strängnäs. I taket hänger gigantiska kristallkronor och väggarna pryds av stora tavlor med dramatiska motiv, många hämtade ur historien.
Intervjun sker i samband med tillkännagivandet av att den nu 70-årige Jan Persson ska lämna över vd-jobbet till sin brorson Jens Persson.
‒Jag måste tänka på framtiden för företaget. Om det händer mig någonting vill man att företaget ska gå vidare, säger Jan Persson.
Han kvarstår dock som ägare och styrelseordförande.
‒Jag får ungefär två förfrågningar i månaden från såna som vill köpa hela företaget och lägga in det på börsen och hitta på annat. Det är inte aktuellt.
Den nya vd:n Jens Persson är glad över att farbrodern även kommer att fortsätta att jobba med affärsutveckling i företaget.
‒Hemligheten bakom Kilenkryssets framgång är framför allt snabbheten att kunna ta affärer och där är Janne otroligt viktig, säger Jens Persson.
Jan Persson menar att han ser arbetet som en del av fritiden.
‒Det här är roligt. Vi jobbar med affärer. Vi är ett affärsinriktat företag.
Den lokala förankringen har alltid haft stor betydelse för Jan Persson. Kilenkryssets huvudkontor ligger på samma plats som företaget byggde sina första fastigheter på, vid korsningen mellan gamla E20 och riksväg 55. Platsen har kallats ”kilenkorset” och gett upphov till företagets namn.
Jag lärde mig bara räkna plus.
Jan Persson själv är uppväxt på Solö gård på Fogdön som varit i familjens ägo ända sedan 1608. Jan Persson berättar att han bara gick sju år i skola.
‒Jag lärde mig bara räkna plus, säger han och skrattar.
Sedan den äldre brodern Rolf flyttat till Eskilstuna för att börja på Volvo och den yngre brodern Per Åke flyttat till Södertälje för att arbeta på Scania blev det långtråkigt på gården. Vid 17 års ålder startade därför Jan Persson sitt första företag - Perssons Bilplåt AB. Han köpte några skrotbilar och sålde delarna till sina lumparkompisar.
‒Jag fick lite pengar att röra mig med, berättar Jan Persson.
Han startade en bilverkstad och började även tillverka piratdelar till bilar,
‒En bildel kostar i tillverkning ungefär 10 procent av vad utpriset är. Så om du köper ett blinkersljus till din bil för 100 kronor så kostar det 10 kronor i produktion. Jag förstod snabbt att det här kan man göra en liten slant på.
De kallade mig Don Quijote i tidningen för att jag bråkade med de stora.
Företaget tillverkade bland annat tröskellådor och stänkskärmar till bilar.
‒Då kostade en tröskel till en Volvo cirka 500 kronor. Vi tillverkade en för 12 kronor och sålde den för 50 kronor så det var ett bra pålägg, säger Jan Persson.
Företaget sålde även bland annat skärmar till Volvobilar. Skärmarna tillverkades i Italien. Varje månad kom två långtradare lastade med skärmar som såldes i Sverige.
‒Vi sålde mer skärmar än Volvo. Det var en rolig tid. Vi bråkade med alla. De kallade mig Don Quijote i tidningen för att jag bråkade med de stora.
Eftersom butikerna som säljer bildelar ofta även säljer verktyg fick Jan Persson idén att även starta ett verktygsföretag. Varumärket hette Supreme Tools.
‒Jag var i Taiwan och prutade. De bockade och tackade. En blocknyckel som kostade 20 kronor ute kunde du köpa för 2 kronor. Det var bara det att jag inte förstod att vartefter jag prutade så prutade de på kvalitén. Kunderna kallade det inte 'Supreme Tools' utan 'Surprise Tools'. Kvalitén vart så dålig, säger Jan Persson.
‒Du ska inte tro att du kan pruta med en från de länderna utan att de prutar på kvalitén. Man måste lära sig deras tankesätt. Det här är jättesvårt.
Jan Perssons företag tillverkade även egna verktyg. Det hade butiker och försäljning i Sverige, Norge och Finland. Det hade drygt 30 anställda i varje land och omsättningen uppgick till flera hundra miljoner kronor.
Jan Persson startade även en fabrik för att tillverka bilfjädrar.
‒Det tog dubbelt så lång tid som jag trodde. Det kostade dubbelt så mycket och det blev halva vinsten. Men när du köper en Mercedesfjäder i Sydafrika för 150 kronor och du tar 1 500 kronor ut är det mycket pengar i marginal. Men vi tillverkade den för 68 kronor när vi var färdiga i fabriken. Vi sålde de här fjädrarna i hela världen. Det gick jättebra.
År 1987 – vid 40 års ålder – bestämde sig Jan Persson plötsligt för att sälja alla sina företag.
‒Då tänkte jag att nu slutar jag. Jag ska köpa ett hus i Spanien och köpa en Cadillac.
Jag har fått för mig att man kan köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt.
Han köpte huset i Spanien, men efter ett tag började han tycka att det var långtråkigt.
‒Jag kunde inte sitta där. Att åka Cadillac tröttnade man på. Jag blev inte lyckligare när jag hade sålt företaget och blivit ekonomiskt oberoende. Det var mitt livs största misstag att sluta, säger Jan Persson och fortsätter:
‒Jag var tvungen att hitta på något annat. Lyckan var att driva företag.
Ett möte på banken i Sverige blev upprinnelsen till något nytt. Det var finanskris och bankerna satt på många konkursade fastigheter. När banken undrade om Jan Persson ville ta över Flens centrum blev han intresserad.
‒Det var ingen som var så tokig då 1990 så att man började med fastigheter, men jag har kommit på att om man gör tvärtom som de där ekonomerna säger så brukar det bli bra. Jag har fått för mig att man kan köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt.
Innan han kunde ta över centrumet gällde det dock att göra ett gott intryck på kommunledningen.
‒I Sverige är det så att man får skämmas om man har en liten slant. Fösta gånger jag åkte ner till Flen så ringde Skeppstedt som var kommunalråd och sa att efter tre konkurser så ville de ha någon bra som kunde ta hand om det: ’Du Janne, ta inte din Cadillac’.
Jan Persson åkte till Flen i en Volvo och fick ta hand om centrumet.
‒Jag kan säga nu efteråt att jag satte 50000 i det och banken 186 miljoner. Det är preskriberat. Banken finns inte ens kvar. Jag jobbade med det där som ett djur och fick igång på centrumet. Sedan tog vi in Gnesta centrum. Sedan tog vi hand om massa problem åt banker. Vi var räddaren i nöden.
Jan Persson ger inte mycket för bankernas goda råd att man ska hålla sig till en bank för att få bättre villkor.
‒Du får inte alls bättre villkor, du får sämre villkor, man ska hålla sig till alla banker om det går för man kan sätta dem mot varann i stället. Vi jobbar med sju banker nu.
Kilenkrysset kommer aldrig att gå utanför Sveriges gränser.
Kilenkrysset växte så det knakade. När fastighetspriserna började stiga sålde man några fastigheter, bland annat Flens centrum som köptes av ett danskt företag.
‒Det glömmer jag aldrig. Jag sa att ’det är fina fastigheter, det är en förort till Stockholm’. Vi satt och åkte i regnet till Flen. Efter en halvtimme frågade de om det här verkligen var en förort. Jag svarade: ’Jadå, ni ska få se att det kommer massor med tåg här’. Jag sa inte att tågen bara blåste förbi där! Sedan köpte de det. Sedan köpte de Gnesta centrum.
Genom fastighetsförsäljningarna byggde Kilenkrysset upp sin kassa för att kunna fortsätta att hålla på med fastighetsaffärer, nu med fokus på lager, logistik och kontor.
‒Har man inte pengar får man inte låna pengar på banken. Tro inte något annat.
Jan Persson har varit verksam i flera länder, bland annat Norge, Finland, Turkiet, Sydafrika och England. Han tycker att Sverige är ett bra företag att driva företag i.
‒I Sverige klagar man på myndigheter och papper, men det är i alla fall det bästa landet som finns att driva företag i. Kilenkrysset kommer aldrig att gå utanför Sveriges gränser. Vi har fått förfrågan av våra kunder om vi inte vill hjälpa dem att bygga utomlands, men jag säger nej för vi har varit utomlands.
Om man gör misstag gäller det att göra dem så billiga som möjligt.
Jan Persson menar att det var ett misstag när han under sin tid i bildelsbranschen försökte starta verksamheter i Sydafrika och Turkiet. I Turkiet handlade det om tillverkning av fjädrar.
‒Den första vi skulle anställa var han som mutade tullarna. Det var en jäkla tur att allt gick åt skogen.
‒Om man gör misstag gäller det att göra dem så billiga som möjligt. Om du inte gör misstag tror jag att du står stilla. Du måste göra misstag, men gör dem billigt. Det är ett råd.
Jan Persson säger att misstagen ofta har vänts till något positivt. Han nämner som exempel en betongstation som han köpte för att kunna tillverka betong till halva priset. Då lovade de som han köpte betong av att sälja sin betong till honom för halva priset. Betongstationen har han inte behövt använda.
‒Den har legat där oanvänd i fyra år. Det var väl ett misstag som vändes till något bra.
[fakta nr="2"]
Kilenkrysset har bland annat byggt ett flertal lager i Mälardalen och polishuset i Strängnäs. Företaget har även verksamhet Skåne. Bygg- och fastighetskoncernen har vuxit till att omfatta ett 100-tal bolag som omsätter ungefär en miljard kronor. Kilenkrysset har cirka 80 anställda som arbetar med affärsutveckling, bygg, förvaltning, ekonomi och fabrik. Därutöver sysselsätter företaget cirka 300 personer genom underentreprenörer.
‒Jag är nöjd med allting. Jag är nöjd med min personal. Annars skulle jag inte hålla på. Då skulle jag ha gått i pension vid 65. Jag gick inte i pension vid 45 heller. Det var inte målet som var det roliga, det var resan, säger Jan Persson.
[fakta nr="1"]