Men Jannine Rivel är ju absolut ingen doldis, utan snarare en högaktuell profil inom kulturlivet i Eskilstuna och Sörmland. Som dansare och koreograf och på senare tid även som regissör, har hon varit involverad i många omtalade föreställningar och projekt. Inte minst som koreograf i flera av Kolhusteaterns uppsättningar, i konstpedagogisk verksamhet för barn och som regissör av relationskomedin Färdknäpp, som spelades på Eskilstuna Teater av Teater Crum i våras.
Jannine Rivel växte bokstavligen upp i en dansskola. Charlie Rivel Jr’s dansskola (i dag Eskilstuna dansakademi), drevs av hennes far. Jannine Rivel tog sin dansutbildning vidare till Svenska balettskolan i Stockholm, där hon gick klassisk inriktning.
Men redan i 20-årsåldern bytte hon inriktning mot mera samtida dans och har sedan dess frilansat som dansare, koreograf och pedagog. Hon har även breddat sin kompetens och utbildat sig i bland annat syntolkning och kleinteknik. I våras tog hon examen vid Stockholms dramatiska högskola där hon studerat dramaturgi och regi.
Vart hittar du drivet att ständigt utvecklas?
– När man frilansar inom kultur och särskilt inom mitt område, scenkonst, så jobbar man ju mycket med att synliggöra och få fatt på våra normer som vi har i samhället. Med olika medel och kulturformer kan vi nå de här olika normerna på lite olika sätt.
– Jag tror att för att få ett på riktigt jämlikt samhälle - som jag hoppas att vi ska uppnå någon gång - som är inkluderande för alla oavsett kön, klass, etnicitet och funktionsmöjligheter så måste jag bredda mig. Jag möter frågor i mig själv, men också i samhället, som jag vill fördjupa min kunskap i.
Hon vill även arbeta i många olika sammanhang för att bygga strategier och kultur. Med dans och rörelse i botten - som kan sägas ligga bakom och framför det talade och skrivna språket - tror Jannine Rivel att hon kan kommunicera på flera olika sätt.
Dessutom är bredd en ekonomisk överlevnadsstrategi för frilansare i kultursektorn.
– Våra arbetsvillkor är smala, men vi har samtidigt ynnesten att verkligen få fördjupa oss i frågor som vi vill förändra.
Nu har hon precis inlett arbetet som koreograf för ett större projekt.
– Jag har börjat med förproduktionsarbetet med Scenkonst Sörmlandprecis kring en dansföreställning som har premiär om ett år, ganska exakt. Vi ska spela den här i Sörmland. Det är fem dansare och två musiker och jag jobbar med en kompositör, en ljusdesigner och en kostymör. Det känns helt fantastiskt roligt och spännande och bra.