Johanna Jämtergård och hennes familj, sambo och två små flickor, har nu bott bra precis två år i en hyreslägenhet i Viptorp i Eskilstuna. När de i februari i fjol drabbades av vägglöss, kontaktade de omedelbart hyresvärden Kfast.
Anticimex kopplades in och sanerade genom värmebehandling och kemisk bekämpning. Inför, under och efter saneringen tvättade familjen allt som gick att tvätta. Resten kastades.
Trots sanering och skyddsåtgärder enligt konstens alla regler, kom lössen tillbaka i augusti. Sedan dess har ohyran blivit en obehaglig följetong.
– Vi hittade nya löss. I soffan, sängarna... i hela lägenheten utom köket. Barnen blev bitna.
Johanna Jämtergård
Johanna kastade ännu mer av bohaget och kontaktade Kfast och Anticimex igen.
– Jag sade att de måste göra en razzia i huset eftersom vår lägenhet ju var sanerad. Det visade sig då att grannlägenheten, som stod obebodd, hade fullt av löss.
I september sanerade Anticimex båda lägenheterna och i november avskrevs ärendet som åtgärdat. Samtidigt upptäckte man vägglöss i en tredje lägenhet i trappuppgången. Sanering pågår.
Johanna och hennes familj kan inte sluta oroa sig.
– Jag tvättar allt hela tiden. Jag torktumlar mina kläder innan jag åker till jobbet och barnens innan de går till dagis. Bjuda hem någon, det händer ju inte. Man kan inte slappna av i sitt eget hem utan är ständigt rädd att lössen ska komma tillbaka.
Och de gjorde de, nu i januari.
– Nu får vi kasta saker igen. Barnsängarna vi fått av vänner i stället för de gamla. De sista nallarna. Vi vill inte köpa något nytt. Tänk om de kommer tillbaka igen.
Anticimex har sanerat, igen, och ska följa upp om ett par veckor. Igen.
Johanna är utmattad. Av en vardag i kaos och av dålig nattsömn med oro för att barnen ska vakna upp med nya bett.
Hon är också arg och mycket besviken på Kfast. Familjen har hela tiden nekats hyresavdrag, trots månader av obehag och för dem stora materiella förluster. Hemförsäkringen omfattar, vilket är vanligt, inte ohyra.
– Kfast menar att lössen kom när vi redan bodde här och att de därför inte anses vållande. Men är vi det då? Vi har hela tiden gjort allt vi kan! suckar Johanna Jämtergård.
– Nu har vi fått kasta runt 70 procent av vårt bohag. Får vi en hyresreduktion kan vi i alla fall spara ihop till nya möbler.
Eskilstuna Kommunfastigheter AB äger ungefär 7 300 lägenheter i staden och på landsbygden. Vägglöss har de senaste åren blivit allt vanligare i Sverige, även inom Kfast: År 2012 utfördes 15 saneringar och under 2016 var antalet 123.
Att bevisa vem som är vållande till vägglöss är mycket svårt. I Johannas fall har Kfast hittills bedömt att bolaget inte varit försumligt.
– Att hyresgästen nekats ersättning beror på att vi i både februari och augusti bedömt att vi som hyresvärd inte haft brister i boendet, kommenterar Mirja Cervin, distriktschef på Kfast
Hyresgästföreningens förbundsjurist Susanna Skogsberg menar dock att lagen är tydlig även åt andra hållet:
– Det är upp till hyresvärden att visa att hyresgästen varit vållande. Annars ska man bedöma att lössen redan fanns i huset.
När Eskilstuna-Kuriren nu kontaktat Kfast med frågor om ansvars- kontra ersättningsfrågan, gläntar fastighetsbolaget på dörren för en ny bedömning.
– Nu när hyresgästen har fått vägglöss en tredje gång och det även konstaterats att det under hösten finns/har funnits vägglöss i två andra lägenheter finns möjlighet för ny bedömning gällande ersättning för brister i boendet, säger Mirja Cervin.