En olycka kan inträffa så lätt. En undanmanöver för en cyklist och personbilen kommer över med en del av fordonet på andra sidan vägbanan samtidigt som man får möte med en lastbil. Kollisionen är våldsam. Eller så kör en personbil in i ett antingen stillastående fordon eller som hastigt sänkt hastigheten. Kollisionen är kraftig.
I båda fallen kan det vara fråga om dödlig utgång för personerna i fordonen eller med resultat av svåra skador, som att ben tvingas amputeras på grund av krosskador.
Under fjolåret dog 253 personer i trafikolyckor i Sverige. Det är lägsta antalet i modern tid. 100 omkom i singelolyckor med motorfordon, majoriteten var alkoholpåverkade. 39 av de omkomna var motorcykelförare, varav tre var mc-passagerare. Flera av mc-förarna körde antingen utan hjälm, var onykter eller höll inte rådande hastighetsgräns.
I Sörmland omkom tio personer. Det är tre fler än året innan och tre fler än år 2015. Det är också mer än grannlänen Östergötland, åtta, och Västmanland, sex.
Av de tio som omkom dog fem i mötesolyckor, tre i singelolyckor.
En trafikolycka vid Björndammen mellan Malmköping och Strängnäs kostade tre personer livet och en svårt skadad.
Lars Nordquist, verksamhetsansvarig för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) i Sörmland, är inte nöjd med att fler dog och att så många skadas svårt. Han menar att det för anhöriga är en "katastrof" men att det även är en betydande samhällskostnad.
– Hastigheten är den enskilt största anledningen till olyckorna. Vi kör för fort. Skulle vi i genomsnitt sänka hastigheten med en kilometer i timmen kan det enligt uträkningar rädda femton människoliv, säger han.
Flest olyckor med dödlig utgång eller svårt skadade inträffar i våra största kommuner och framför allt i närheten av våra städer. Men det går också att från Transportstyrelsens statistik utläsa att det finns vissa vägsträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Väg 56 i Eskilstuna kommun, kring Äsköping, väg 55 mellan Flen och Malmköping samt mellan Malmköping och Strängnäs (Mariefredsvägen), Torshällavägen, infartsvägarna till Eskilstuna, väg 52 kring Katrineholm, väg 52 mellan Nyköping och Katrineholm samt väg 53 mellan Nyköping och Sparreholm.
Där flest människor och fordon (bilar, lastbilar, cyklar, mc, fotgängare) finns är i städerna och där sker flest olyckor, förklarar Lars Nordquist.
Förutom att vi behöver sänka hastigheten efterlyser han även fler poliser.
– Det är sorgligt att det inte finns fler trafikpoliser. Poliser har en dämpande effekt på trafiken, även fartkameror, säger Lars Nordquist.
Calle Ekberg, gruppchef för trafiken i polisområde Nyköping, uppger att antalet trafikpoliser minskat rejält och håller med om att polisen dämpar hastigheten.
– Ett tag var det lågprioriterat med trafikpoliser, säger han.
Calle Ekberg säger också att det gäller att minska antalet drogpåverkade i trafiken. Nyligen ertappades vid några enstaka kontroller i Trosa kommun över tio drogpåverkade (alkohol eller andra droger).