Koll på musikbranschen

Hur står det egentligen till med den svenska musikbranschen i dag? Det frågade sig Eskilstunakillen Patrik Andersson tillsammans med två kurskamrater på utbildningen Music & Event Management i Kalmar.

– Det går inte så dåligt för skivbolagen som man kan få intryck av, konstaterar Patrik.

Övrigt2010-09-02 06:30

Patrik Andersson är utbildad redovisningsekonom och har ett jobb på ett bokningsbolag i Stockholm. Under sina studieår på Högskolan i Kalmar tyckte han att både medier och flera föreläsare på skolan gav intrycket av att skivindustrin höll på att gå under. Därför bestämde sig han och två kurskamrater för att skriva en uppsats om läget i musikbranschen.

– Skivförsäljningen hade sin topp kring åren 2000 och 2001. Sedan dess har försäljningen sjunkit med 50 procent. Det man måste tänka på är att skivförsäljningen under toppåren inte står för normen, utan att den var lägre på exempelvis 90-talet, säger Patrik.

Han berättar också att den digitala musikförsäljningen på nätet inte har ersatt tappet av den fysiska skivförsäljningen. Men samtidigt var 2009 ett rekordår för just den digitala musikförsäljningen.

Läs hela artikeln i torsdagens papperstidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!