– Det handlar om mycket allvarliga brister, vilket gör mig oerhört orolig, säger Mikael Edlund (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
Attento har sedan drygt ett år tillbaka ett avtal med Eskilstuna kommun att erbjuda privat hemtjänst i tre områden – Tunafors, Öster/Svalan och Husby. Två år av avtalet återstår ännu. Antalet brukare uppgår till cirka 200, men varierar över tid.
– Vi har som rutin att göra uppföljningar av våra avtal med externa utförare, däremot inte så här tidigt, säger Mikael Edlund.
– Men jag fick signaler från såväl brukare som personal om att Attendos hemtjänst inte fungerade. Därför gav jag redan i maj förvaltningen i uppdrag att göra en utvärdering. Kommunen är ansvarig för att det fungerar oavsett vem som erbjuder tjänsten.
Rapporten visar en rad allvarliga brister. Endast fyra av 17 baskrav som kommunen ställde i avtalet har 6 bara delvis och 7 knappt eller inte alls.
Det handlar bland annat om insatser som förkortats eller ställts in helt, att brukare inte fått den medicin de ska ha, att det förekommit många ändrade tider och dagar för insatser och att brukarna fått dålig eller ingen information om det. I flera fall har det saknats planering kring brukarens behov, eller så har personalen inte följt den.
– Något som jag ser mycket allvarligt på är att avvikelsehanteringen inte fungerar, säger Mikael Edlund.
Enligt rapporten har en av personalgrupperna inte rapporterat avvikelser på grund av tidsbrist eller okunskap. En avvikelse är en händelse som kan innebära risker och negativa konsekvenser för en brukare eller en patient.
Personal har också varit osäker om vad Lex Sarah-anmälningar innebär, alltså att till exempel vårdpersonal enligt lag är skyldig att anmäla missförhållanden.
Rapporten innehåller också positiva iakttagelser: Personalkontinuiteten är högre än rikssnittet och kommunen, brukarna är generellt nöjda med den hjälp de får och personalens bemötande. Men brukarna har också uttryckt oro för att personalen går på knäna, att det varit kaos och att personalstyrkan är mindre nu än i kommunens regi.
– Vi kommer följa utvecklingen och ser vi inga förbättringar blir nästa steg att begära vite och kanske i slutänden att häva avtalet, säger Mikael Edlund.
Attendos presschef Makan Afshinneiad svarar på kritiken i ett mejl till redaktionen:
– Vår uppfattning är, baserat på de möten vi haft med anhöriga och kunder under året, att hemtjänstverkamheterna bedriver bra service och omsorg och att våra kunder är nöjda.
– Vår relation med Eskilstuna kommun är god och vi kommer även fortsättningsvis ha en dialog med kommunen kring resultatet av uppföljningen och tillhörande åtgärder.