Fråga: Hej! Beställde en Peak performance-luvtröja för dryga 900 kronor från ett danskt företag. Fick hem ett paket från Kina! Där i låg en svart tröja med något fult mönster. Jag skulle inte betala tio kronor för en sådan tröja. Har mejlat företaget utan svar, vad göra?
Med vänlig hälsning. Micke
Svar: Hej Micke! När du har köpt en vara, oavsett om det är på nätet eller i affär, så har du rätt att reklamera om varan är felaktig. Företaget ska omleverera, det vill säga skicka den vara som du beställt. Det ska göras så snart som möjligt och utan kostnad för dig. Om de inte gör det har du rätt att häva köpet och du ska få dina pengar tillbaka. Dessa konsumentlagar gäller när du handlar från ett företag inom EU.
I detta fall är det tveksamt om det är ett danskt företag eller kinesiskt som står bakom sidan. Om det är kinesiskt är dina möjligheter att gå vidare med detta begränsade eftersom de konsumentinstanser som finns i EU inte kan tvinga ett kinesiskt företag att betala tillbaka. Om du har betalat med kreditkort kan du vända dig till din kreditgivare och ställa krav om att få pengar tillbaka via dem. Du ska då kunna visa att du har reklamerat till företaget.
För rådgivning vid köp inom EU (ej Sverige) går det bra att kontakta Konsument Europa: konsumenteuropa.se.