Konsumentvägledarna: Så känner du igen oseriösa telefonförsäljare

Den här veckan svarar konsumentvägledarna i Eskilstuna och Strängnäs på två läsarfrågor som gäller telefonförsäljning. Och ger dig tips på hur du ska göra om du ingått avtal du inte vill ha.

Varannan vecka svarar konsumentvägledarna Kerstin Hjelm-Uddstrand och Christine Fransholm på läsarnas konsumentfrågor i tidningen.

Varannan vecka svarar konsumentvägledarna Kerstin Hjelm-Uddstrand och Christine Fransholm på läsarnas konsumentfrågor i tidningen.

Foto:

Övrigt2017-09-06 11:02

Fråga: ”Vad kan jag göra när jag nu tackat ja till ett telefonabonnemang som jag inte vill ha?”

Fråga: ”Jag har tackat ja till gratisprover på ett bantningspreparat och har fått ett abonnemang på halsen trots att jag inte tackat ja till det. Hur gör jag nu?”

Svar: Det kommer in ganska många olika slags frågor som gäller telefonförsäljning. Vanligt är att du blir uppringd av en säljare som vill skicka gratisprover till dig av till exempel ett hälsokostpreparat eller ett erbjudande om pensionsrådgivning eller kanske en säljare som vill erbjuda dig sänkta telefonkostnader.

Oavsett vilket så brukar ofta säljaren prata snabbt och det kan vara väldigt svårt att uppfatta allt som sägs och att komma ihåg allt som säljaren berättar om tjänsten, produkten eller företaget säljaren representerar.

När du pratar med en telefonförsäljare ska du tänka på att:

■ Se till att du vet vilket företag telefonförsäljaren ringer ifrån och hur du kan kontakta företaget.

■ Säg tydligt nej om du inte är intresserad.

■ Tacka aldrig ja till någonting utan att du är helt säker på vad du säger ja till.

■ Enklaste sättet att undvika oönskade avtal är att tacka nej och lägga på luren.

■ Läs igenom brev och e-post från företaget så fort som möjligt.

Tipsen kommer från sajten Nix-registret. Då spärrar du ditt telefonnummer från telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte.

Eftersom säljare ringer på både fast- och mobiltelefon så kan du ”nixa” både den fasta och den mobila telefonen.

Ring 0772-28 00 00 till Nix- telefon och följ instruktionerna.

Då slipper du en hel del försäljningssamtal till dig, men inte alla.

Har du en konsumentfråga?

Har du en fråga du vill få besvarad i tidningen? Varannan vecka kommer konsumentvägledningen i Eskils­tuna och Strängnäs att svara på läsarnas frågor.

Mejla din fråga till: redaktionen@ekuriren.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!